Köpråd Clio 16V -92

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Turner

Köpråd Clio 16V -92

Post by Turner »

Har blivit erbjuden en Renault Clio 16v 1992 med 14k på mätaren för 10000kr. Anledningen till det låga priset är att en drivaxel är av, samt att den allra främsta delen på huven är småbucklig efter en lätt parkeringsskada. Innan drivaxeln gick hade bilen utrustats med 16" fälgar och fina nokian-däck för över 10k sammanlagt, samt öppet luftfilter, nya bromsbelägg, dämpare och lite annat godis. Dubbade vinterdäck på orginalfälg som gått en vinter medföljer.

Detta verkar ju onekligen vara en bra deal, och säljaren är en polare jag lär ju inte bli lurad förhoppningsvis. Vad skulle det kosta att inhandla samt få professionellt monterade drivaxlar av värre slag än orginal? typ cliocup eller åtminstonde något som pallar för fästet sulorna ger. Bucklorna är inte först på listan att fixa, men om nån känner till en bra/billig plåtis i sthlmsområdet vore det fint att veta.

Finns det förresten en begagnat-guide någonstans på nätet för denna bil?

Mvh Daniel
Turner

Post by Turner »

Image

Image

Image

Image
SiteAdmin

Post by SiteAdmin »

Är den där bilen från Köping?
Turner

Post by Turner »

Ursprunget på bilen har jag ingen aning om.. nu står den söder om sthlm iallafall. Vet du nåt om den?
Robin
Forumpolis

Post by Robin »

Men va fasiken ! Köp ! =) och montera sedan original drivaxlar. Dom ska hålla för minst 200hkr och det tror ja inte det är i denna bil. Växellådan kommer nog ge efter innan drivaxlarna gör det. Dom är så pass elastiska så dom ska inte kunna gå av. Det måste varit fabrikationsfel på den som satt där.

Ska inte du ha bilen så tar jag den :D
Turner

Post by Turner »

Grejen var väl att polaren varvade på bra och dumpade kopplingen med nya sulorna, därför axeln gav med sig, men den lär väl ha varit på gång. Jag vill gärna ha lite bättre grejer då jag väl tänkte få ut 10-20 hk till iallafall. Vem säljer clio cup grejor? beggade spelare ingen roll. Helt klart är att jag köpter bilen dock, för bra för o missa.
SiteAdmin

Post by SiteAdmin »

Hör med SAM i GBG angående gamla Cupprylar. De kan ha kvar...

Jo, jag var o kollade på en 16V i Köping för några år sedan. Regnumret slog nu en pling i huvvet :) Jag tror nämligen det är samma bil, men är inte helt 100%. "Linjerna" på karossen stämde inte riktigt vid närmare koll (mellanrum mellan dörrar, lister etc) Typiskt för bilar som är smällda. MEN jag kan missta mig på regnumret.

/Jay
Racer X

Post by Racer X »

köper inte du den för 10k så är jag intresserad
daewoo

Post by daewoo »

16 tidigare ägare samt att du förmodligen inte kan provköra den.. 10k är billigt men var försiktig då dessa bilar ofta gått hårt.
Turner

Post by Turner »

Bilen fixas imorgon så att jag kan provköra den, går motorn fint och bilen inte är sned eller nåt så blir det affär. Anledningen till de många ägarna är dels för att 7 pers har mist körkotet med den och för att den gått mellan olika personer i samma familj.

Nåt speciellt man skall kika på på denna modell, förutom det vanliga då såklart.
Tony
Forumpolis

Post by Tony »

Den är säkert gubbkörd ,om 7 pers förlorat körkortet med den...NOT...hoppas den motsvarar dina förväntningar..
daewoo

Post by daewoo »

Kolla katalysatorn, hjullager, motorfäste, kylarvatten, läckage. Känn på kopplingen och kolla att växlarna ligger kvar som de ska.. När du kört till normal temp kan du dra på max värme i bilen och kolla så att det inte luktar olja o glykol.

Kolla när kamremmen är bytt, det skall finnas papper på detta annars är det nog inte gjort och bör göras direkt.

Rosten kommer fort när den fått fäste, kolla bakskärmar och nederkant av framskärmar.

Tomgången skall inte vara alltför ojämn och det skall gå att köra långsamt på låga växlar utan att hoppa fram.

Hur vet man att det är 7 pers som har torskat körkortet?

Jag köpte en peugeot 205 cti som hade haft 16 ägare och det blev ingen rolig historia, cylinderfodren behövde bytas efter 1 månad och bilen var allmänt slut. Det skulle kosta betydligt mer att fixa än vad bilen var värd och jag sålde den billigt till en bilhandlare istället..

Kan man fixa allt själv så kan det vara en bra affär att köpa en trasig/sliten billig bil men skall man lämna bort jobben så sticker det snabbt iväg och då är det billigare att köpa en fräsch bil direkt..
Turner

Post by Turner »

Tivlar inte en sekund på att bilen gått hårt och anledningen till att jag vet det där med kortet är att bilen varit i samma umgängeskrets länge.

Jag ska kolla upp de grejerna du nämde daewoo, kamremmen ska jag byta är det tänkt, har hela vintern på mig att få den redo för banan nästa sommar. Får veta det exakta skicket på den imorgon då den är inne på verkstad nu.
Turner

Post by Turner »

Nu har jag fått utlåtandet från meken, drivaxeln behövde bytas, dessutom hade enligt honom en låsring i diffen gått, ok visst det är väl lugnt tänkte jag. Men sen påstår han att lådan måste bytas också, då utgående axeln från lådan sagt hejdå, nu har jag bara bytt låda på en ford sierra så jag har ingen större koll. Låter detta rimligt? eller är han helt enkelt okunnig och det kan räcka med en renovering av lådan, detta är naturligtvis väldigt svårt att spekulera i utan bilder, men nån kanske kan dra en gissning eller två???. Priset har gått ned en bit på bilen pga detta men jag vill ju ända ha en fungerande bil inom inte allt för länge. Nån som isåf. har en låda till salu, och kanske kan rekommendera nån som monterar den inte alltför dyrt.
tack
en_svensk_tiger

Post by en_svensk_tiger »

lånar lite tråd!

Hur riskfyllt är det att köpa en clio 16v 91- med ca 22.000 mil på mätaren och endast 4 ägare?
Post Reply