År 2000 körde jag min sista tävling. Finalen det året gick på Falkenberg. Vi vrider inte tillbaka klockan 4 år, men ibland kändes det nästan som om man inte hade hållt uppe en sekund med racingen och tävlandet. Ja, i helgen var det svårt att inte le...
<b>Fredag, 2004-10-08</b>
Jag och Markus tog husbilen upp till Kinnekulle på förmiddagen, med ett obligatoriskt stopp på McDonalds i Falköping. Väl framme monterade vi upp tält och förberedde ankomsten av servicebil, verktyg samt tävlingsbil som pappa Torbjörn kom med ett par timmar efteråt. Far lämnade av bilen, fikade och sedan åkte han och mor tillbaks till Gnosjö igen och lämnade mig och Markus för att sköta oss själva.
<b>Lördag, 2004-10-09</b>
Jag steg upp, åt frukost och gjorde mig iordning samtidigt som jag upprepade gånger var och väckte Markus... Till slut visade lillebror livstecken och jag gick för att betala avgiften för helgen. Vid lunch-tid var det så dags för flaggenomgång för de olicensierade förarna (som jag tillhörde denna helgen). Därefter besiktning och sen var det dags för det roliga - körningen!
Nu hade jag ett 20-minuters pass framför mig med R5:an. Ut på första varvet och det sladdade hejvilt. Efter ytterligare ett par varv började jag fundera på hur i helsefyr Markus kunde åka så fort med den här saken - saken, inte bilen! Lap-timern visade som bäst 1.08.4. Enligt de mål jag hade satt upp innan helgen skulle jag vara snabbaste R5 (vilket jag var) samt att slå min gamla tid på 1.08.9 - vilket jag gjorde. Jaha, nu då? Ja, det är bara till att jaga, men något måste göras.
Så närmade sig kvällen, under tiden bytte vi däck - från 3 år gamla sulor till ett par race gamla. Tusan om det inte skulle bli bättre fäste nu. Förresten, ska vi inte mäta toe också? Sagt och gjort, 6 mm toe-out... Den kombinationen (6mm out och gamla hockeypuckar till däck) kunde förklara varför bilen betedde sig som den gjorde. Toe justerades in 4 mm.
<b>Söndag, 2004-10-10</b>
Dagens körning bestod av 2 stycken 15-minuters träningspass följt av "race" om 12 varv.
Lufttrycket i däcken ändrades från 2.0 till 1.9 runtom innan jag begav mig ut på banan. Väl på banan kändes bilen mycket bättre. Stadigare, inte lika sladdrig och ja, den gick att köra nu. Det enda var att mot slutet ville han slänga ut rumpan i högerkurvorna, men det trodde jag mig ha bot på. Denna gången visade lap-timern 1.07.2. Nöjd? Jamen självklart!
Inför andra träningspasset för dagen ändrades lufttrycket i vänster bakdäck från 1.9 till 1.8 för att förhoppningsvis hålla kvar rumpan i rätt färdriktning. I övrigt ändrades ingenting. Och minsann, rumpan satt fast i backen och lap-timern visade denna gången 1.06.9... Det innebar att jag hade piskat min gamla tid med 2 sekunder! Och Markus bästa tid på 1.06.7 var i fara, den skulle klippas på racet!
Efter lottning av startpositioner skulle jag starta 4. I pole startade den andra R5:an, och till racet valde de att sätta i ordinarie föraren Patrik Björklund (som ju är licensierad och därmed bör ha åkt i en annan klass). Bredvid honom startade Johan Eriksson i en Volvo S60-Challenge (även han licensierad...). Som nummer 3 skulle ytterligare en Volvo ha stått men han valde att åka hem. Därefter jag och fältet avslutades med Johanna J. Hagman i en Fyndbörsen Cup - BWM. Så, jag och fröken Johanna utan licens.
När starten gick hoppade Volvon iväg till första, Björklund gick in till vänster och stängde mig. Uppe i kvarn gick han till höger för att täcka innern så jag gick ut på yttern i förhoppning om att kunna ta honom tillbaks under bron som ju är en vänster. Var nästan uppe jämsides då han svänger skarpt, jag fick bromsa för att undvika kollision men kom snabbt ikapp honom igen. I inbromsningen till sista kurvan ut på rakan vinglade Björklund rejält, jag gick upp och tog lite extra höjd för att få mer fart med mig ut på rakan samtidigt som Björklund fick en dålig utgång och jag kunde gå förbi på rakan. Därefter tappade han kontinuerligt och i mål var jag nästan halva varvet före. Siktet på Markus bästatid släppte jag tidigt då någon drog upp stora stenar på banan och jag valde att bromsa för att inte riskera däcken.
Slutställning: Volvo, R5, R5, BMW.
Tack Markus för att jag fick låna R5:an och gasa av mig lite, gör gärna om det nästa år

/Mattias Nordenström