R5 GTE med 440 turbo motor

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
kedén
Posts: 5
Joined: 03 Jul 2005, 12:32

R5 GTE med 440 turbo motor

Post by kedén »

tja!
jag undrar om det finns någon som har bytt motor i en gte? isåfall undrar jag hur ni gjorde med elen? har ett kopplingsschema på tyska och det fattar man inte mycket av. undrar om det är någon som har ett kopplingsschema på svenska eller kan förklara hur man gör..?

tack på förhand // martin
Patrik
Posts: 29
Joined: 07 Dec 2002, 23:30
Location: Kalmar
Contact:

Post by Patrik »

Har just precis varit och hämtat en turbo spis som jag ska tippa ner i min GTE så jag är åxå lite sugen på mer info ,,,jag vet att det finns en del gamla trådar om detta ,men det kanske finns mer saker som man ska tänka på, Avgassystem till exempel , Hur gör man med det ?? bygga eget eller köpa färdigt ?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik</i>
<br />Har just precis varit och hämtat en turbo spis som jag ska tippa ner i min GTE så jag är åxå lite sugen på mer info ,,,jag vet att det finns en del gamla trådar om detta ,men det kanske finns mer saker som man ska tänka på, Avgassystem till exempel , Hur gör man med det ?? bygga eget eller köpa färdigt ?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Och vem tror du har ett avgassystem till en bil/motor kombination som aldrig har sålts,gte har ingen turbo ,gtt har inte den motorn och volvo 440ns avgassystem lär inte passa så bra...alltså bygg eget åtminstone första biten sen passar orginalet..
Patrik
Posts: 29
Joined: 07 Dec 2002, 23:30
Location: Kalmar
Contact:

Post by Patrik »

nej det förstår väl jag med att det inte finns såna system , min fråga skulle nog vara "finns det några sportavgas system som man kan använda ? " . köra med original och turbo är väl inte så lyckat [;)]
Bengt
Posts: 674
Joined: 09 Dec 2002, 09:34
Location: Sweden

Post by Bengt »

Här har du lösningen på system som funkar, se under sälges
kedén
Posts: 5
Joined: 03 Jul 2005, 12:32

Post by kedén »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik</i>
<br />Har just precis varit och hämtat en turbo spis som jag ska tippa ner i min GTE så jag är åxå lite sugen på mer info ,,,jag vet att det finns en del gamla trådar om detta ,men det kanske finns mer saker som man ska tänka på, Avgassystem till exempel , Hur gör man med det ?? bygga eget eller köpa färdigt ?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

det kan väll inte vara allt för svårt att bygga eget ?
men ja vet faktiskt inte för ja har aldrig provat[:)]
zerotonine
Posts: 80
Joined: 13 Mar 2003, 20:14
Location: Sweden
Contact:

Post by zerotonine »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kedén</i>
<br />tja!
jag undrar om det finns någon som har bytt motor i en gte? isåfall undrar jag hur ni gjorde med elen? har ett kopplingsschema på tyska och det fattar man inte mycket av. undrar om det är någon som har ett kopplingsschema på svenska eller kan förklara hur man gör..?

tack på förhand // martin
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Tja! Har gort motorbytet (Clio 16v) med de tyska kopplingsschema. Ingen hörjadere om man inte kan tyska! Jag kan inte ett ord, fanns en bra hemsida där man kunde övestätta text på olika språk.. babbelfish hette det nog?!... men men I alla fall... Jag har gjort översättningen tror till och med att jag har filerna kvar på datorn... Adda mig på MSN sam.bjornestrand@spray.se Om du undrar övernått så kan du ringa.. 0709 96 42 87. Mvh
Sam
Patrik
Posts: 29
Joined: 07 Dec 2002, 23:30
Location: Kalmar
Contact:

Post by Patrik »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kedén</i>
<br />tja!
jag undrar om det finns någon som har bytt motor i en gte? isåfall undrar jag hur ni gjorde med elen? har ett kopplingsschema på tyska och det fattar man inte mycket av. undrar om det är någon som har ett kopplingsschema på svenska eller kan förklara hur man gör..?

tack på förhand // martin
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

elen föresten ,,det tar man hela kabelstammen från 4xx bilen och flyttar över ,,är väl bara kopplingen till tändningslåset man behöver skarva i,, och där är jag inte helt säker själv på hur det ska vara [:(],,,,du kan adda mig på msn så kan vi spåna om detta om det är så att du åxå är igång med bytet :-P
zerotonine
Posts: 80
Joined: 13 Mar 2003, 20:14
Location: Sweden
Contact:

Post by zerotonine »

Jojo. klart man måste ha kabelstammen och glöm inte DATA-boxen/arna, utan dessa går det inte... Vet inte hur 400-seriens el funkar, men där ska väl dras sladdar till startmotor, alla motorfunktionerna som ska ha + volt. (Jord) Sen vill man väl ha instrumenteringen med? Batteri, Oljetryck osv....
Patrik
Posts: 29
Joined: 07 Dec 2002, 23:30
Location: Kalmar
Contact:

Post by Patrik »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by zerotonine</i>
<br /> Vet inte hur 400-seriens el funkar, men där ska väl dras sladdar till startmotor, alla motorfunktionerna som ska ha + volt. (Jord) Sen vill man väl ha instrumenteringen med? Batteri, Oljetryck osv....
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

nja startmotor batteri och intrumentering och sånt använder man det som redan sitter i bilen ,,,kabelstammen man tar från volvon är bara för motorstyrning insprutning , laddtryck ,,osv
zerotonine
Posts: 80
Joined: 13 Mar 2003, 20:14
Location: Sweden
Contact:

Post by zerotonine »

Ok.. Jo så är det... Det jag menade va ju att det är ju inga sladdar dragna från den "nya" kabelstammen in till din nuvarande instrumentering... Kan va rätt bra att se motortemp, oljetemp, vattentemp osv... Ser att du addat mig på MSN, skickar kabelschema så ser du vad jag menar bättre.... mvh
kedén
Posts: 5
Joined: 03 Jul 2005, 12:32

Post by kedén »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Tja! Har gort motorbytet (Clio 16v) med de tyska kopplingsschema. Ingen hörjadere om man inte kan tyska! Jag kan inte ett ord, fanns en bra hemsida där man kunde övestätta text på olika språk.. babbelfish hette det nog?!... men men I alla fall... Jag har gjort översättningen tror till och med att jag har filerna kvar på datorn... Adda mig på MSN sam.bjornestrand@spray.se Om du undrar övernått så kan du ringa.. 0709 96 42 87. Mvh
Sam
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

ja e kass på tyska me.. försökte att översätta på babelfish o de gick sådär.. adda dig oxå, får hoppas du har filerna kvar [:)]
Patrik
Posts: 29
Joined: 07 Dec 2002, 23:30
Location: Kalmar
Contact:

Post by Patrik »

jaha då var man snart framme vid inkoppling av el [:p],,någon som vet hur man kopplar på 4xx:ans kabelstam till det befintliga systemet ??
Patrik
Posts: 29
Joined: 07 Dec 2002, 23:30
Location: Kalmar
Contact:

Post by Patrik »

Ingen som vet ???
Post Reply