Fälgrengörning??

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Fälgrengörning??

Post by Spiff »

Tänkte bara kolla lite vad folket använder för fälregörning här och vilka ni tycker är bäst...

Själv kör jag med Turtel Vax här hemma och på jobbet använder jag Wurth vilket nog är lite för starkt då man får väldig hosta när man använder det [:D]
Renå-mannen
Posts: 68
Joined: 22 May 2003, 20:52
Location: Sweden

Post by Renå-mannen »

Kompisen rekomenderade Klädseltvätt och jag tänkte att det funkar aldrig, men jag provade och det blev Ruskigt bra.

Mvh Kim
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Fälgrengörning? Vad menas? När jag tvättar fälgarna tar jag ngn sorts industriavfettning och sprutar på, låter det verka en stund o spolar av. Funkar fint för mig =)
User avatar
timolo
Posts: 455
Joined: 08 Dec 2002, 12:47
Location: Olofström
Contact:

Post by timolo »

smartab produkter
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

Klädseltvätt? I form av skum som man sprutar på alltså?

Har kört med turtles motortvätt, lite starkt, men effektivt. Får vara lite snabb, en fälg i taget. All sk*t försvinner direkt!
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Testade Biltemas klädseltvätt då jag hade lite smutsiga textilgolvmattor och jag tycker den fungerade rätt så bra. Dock kan det vara bra att prova på en mindre yta först ifall man är osäker...

Angående Smartabs produkter så tycker jag att de är kanon! [^]
Daft__
Posts: 92
Joined: 12 Apr 2003, 15:38
Location: Norway

Post by Daft__ »

denne her bruker jeg
hvis det går 14 dager i mellom vær bil vask
http://www.commaoil.com/Product%20Pages ... ng/awc.htm

ellers er kun vanlig bil shampo holder for min del


Erik
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Testade för ett tag sedan Turtles Fälgtvätt. Tyckte inte den var bra. Dessutom luktade den skarpt *host host*.
Förra Frankrike-resans shopping var dock (som vanligt) mycket givande. Elf´s fälgtvätt (Nettoyant Jantes) blev impulsköpt.

Inga ord kan beskriva hur äckligt nöjd jag blev första gången jag provade det, och faktiskt blivit vid varje tvätt sedan.

Det blir rent och fint utan jobbigt gnuggande. Trots detta verkar det vara ett i sammanhanget ändå rätt milt rengöringsmedel. Unga tendenser till hosta. Luktar inte ens lite varken skarpt eller illa.

Dessutom har Elf en alldeles underbar insektsborttagare (Demoustiqueur) också.

Tyvärr saluförs inte dessa produkter av Elf i Sverige, men utomlands kan man finna dem på Elf:s mackar, bilavd på välsorterade varuhus t ex Leclerk (i vissa fall har LeClerk en särskild biltillbehörsbutik), Carrefour el dyl.
Så är ni utomlands (t ex Fr, Ty, BeNeLux), passa på!
Elf:s produkter brukar finnas i blå flaskor.
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

Vadå gnugga?? Man använder väl högtryck...
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

På fälgarnas insidor har det ibland funnits sådan smuts som är smidigare att få bort med bra medel & svamp än med högtyck.
Dessutom drar jag inte fram högtrycken vid varje tvätt. Bilen brukar oftast inte hunnit bli så värst smutsig och det tar mer tid att koppla upp & dra ut högtrycken, än att svampa runt med bra medel. [^]
Spiff
Posts: 597
Joined: 08 Dec 2002, 14:27
Location: Karlskrona/Hasslö

Post by Spiff »

det är ju bara en sald extra till högtrycken så så mycket jobb vet jag inte om det är..
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Tycker det oftast känns som litet nytta/behov för mkt jobb. Elsladd + högtrycksslang ska rullas ut & sedan lindas upp, spolas av och ställas in igen. Mina bilar brukar inte hinna bli så smutsiga att högtryck känns tillräckligt nyttig, men det beror ju t ex på var man kör etc. Personligen lägger jag hellre energin på att skinna. [^]

Men högtryck är bra att ha emellanåt, till lite allt möjligt!
Per Håkansson
Posts: 45
Joined: 06 Feb 2004, 18:35

Post by Per Håkansson »

Har använt Biltemas fälgrengjörning funkar bra å är prisvärt.
Post Reply