varningslampor, laguna -95

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
petter
Posts: 19
Joined: 18 Feb 2004, 23:57
Location: Sweden

varningslampor, laguna -95

Post by petter »

jag har ett litet underligt problem med min laguna , det är en varningslampa som lyser i instrumentpanelen eller egentligen är det två, "stop" och den som ser ut som p-bromsen fast den har ett utropstecken istället för ett P. dom lyser inte hela tiden utan bara under acceleration eller när man kör upp för backar så jag har förstått att det är något slags lutningsberonde problem men kan inte har inte kunnat lista ut något mer om det.

tack på förhand.
zapoq
Posts: 94
Joined: 27 Aug 2003, 19:14
Location: Sweden
Contact:

Post by zapoq »

Hur är det med oljenivån? Låter nästan som om du har lite ont om olja. Min laguna brukar skrika till när man svänger hastigt. Och då tänds stop-lampan och utropsteckent.
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Utropstecknet är ABS:en väl..
petter
Posts: 19
Joined: 18 Feb 2004, 23:57
Location: Sweden

Post by petter »

jag tror inte det är oljan för det är en annan lampa som visar det, den med oljekannan, den lös ibland förrut men lite olja löste det. ABS tror jag inte heller att det är för det finns det en lampa för också och så har inte min bil ABS ändå.
cotech
Posts: 220
Joined: 09 Feb 2004, 22:31
Location: Sweden

Post by cotech »

han menar väl bromsvätska(olja)?
petter
Posts: 19
Joined: 18 Feb 2004, 23:57
Location: Sweden

Post by petter »

jo nu när du säger det så klarnar allt :) det är jag som i min feber inte kan tänka klart. skall kolla upp detta snarast.

edit: jajamensan det var bromsvätskenivån som var för låg, fick en skvätt av "min" bilmek så nu slipper jag den ilskna röda färgen, tack för hjälpen.
Miss Mégane
Posts: 508
Joined: 11 Dec 2002, 22:16
Location: Kalmar

Post by Miss Mégane »

Eftersom man normalt sett inte ska behöva "fylla på" bromsvätska; du kanske skulle kolla om dina bromsbelägg är slitna? Om jag inte har fattat fel så kan då vätskenivån sjunka eftersom det behövs mer olja för att pressa ihop beläggen...

Att få läck på bromsrören är inget kul, det märkte jag när man bromspedalen plötligt bara försvann ner i botten utan att farten minskade... Lyckligtvis fanns en handbroms som gick att använda, hyfsat med plats, inget i vägen och därför inga skador. [^][:)]
petter
Posts: 19
Joined: 18 Feb 2004, 23:57
Location: Sweden

Post by petter »

jo det sa min bilmek också, han undrade lite om jag körde fort och bromsade kraftigt , uhurm lite ibland kanske :)
då var det så att när bromsbeläggen slits behövs det mer olja för att kunna pressa ut kolven hela vägen därför "försvinner" oljan så det är bara för mig att beställa tid igen.
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Bra att du fick reda på vad det var iaf..
belzebub
Posts: 50
Joined: 27 Jan 2004, 13:04
Location: Sweden
Contact:

Post by belzebub »

Fint att det löst sig, men jag kan ju lägga till att du kanske ska ta en titt på hjulcylindrarna bak med. Min höger bak hade börjat läcka och han som skulle hjälpa ig att fixa det hade iite tid den veckan så jag pytsade i lite olja emellanåt. Detta ledde i sin tur till att jag hade en oljepöl lika stor som Vänern på parkeringsplatsen.

Nu är jag glad och nöjd att det är fixat, men det kan ju vara en lite tankeställare iaf. Billig reservdel med för den delen. = )

mvh Jonas
Cap
Posts: 12
Joined: 13 May 2004, 15:58
Location: Sweden

Post by Cap »

Om det blir aktuellt med byte av bromsklossarna kan jag tipsa om att inte lämna in bilen utan göra det själv.

Jag är helt novis på bilar och bytte ändå klossarna fram på tjugo minuter med hjälp av en kompis som pekade lite på vilka skruvar jag skulle lossa. Barnsligt enkelt.

Helt ok klossar kostar ca 350 kr/paret.
Post Reply