Tre frågor om stötdämare och framvagn?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Nille
Posts: 9
Joined: 18 Sep 2004, 08:35
Location: Sweden

Tre frågor om stötdämare och framvagn?

Post by Nille »

1. Har lossat muttern med brickan som sitter i sötdämpartornet men hur får man loss fjärden för det enda jag så var en stor gummibussning under den stora brickan med muttern på.
2. Sen har jag sett att stötdämaren är 2-3 cm hörgre upp på vänstersidan än va den är på högersidan där den stora brickan ligger kloss ann mot karossen och det måste ju vara nått som är fel där? Eller?
3. Någon som har nån srängskiss på fjäderben och framvagn?

Bilen är en clio 92a 1,4RT.

/Nille
Perka
Posts: 108
Joined: 01 May 2004, 16:16

Post by Perka »

Hejsan...
(1.)Nu när du har släppt "fjäderpaketet" (dämpare+fjäder) från tornet så är det bara att släppa på de två bultarna som sitter bakom bromoket sen är hela klumpen lös, först då kan du plocka bort fjädern från dämparen, den gummibussningen du ser genom tronet på den sitter de en liten mutter, släpp den så är allt i sär <font color="red">OBS! OBS! OBS!</font id="red"> tänk på att fjädern är i spänn så lås fast den med fjäder spännare, de gjorde inte jag och kan lova att de gjorde skapligt ont i ansikten.. sen så flög allt va brikor heter över hela gården (inte kul att leta på) Så kort och gott använd fjäderspännare!!

(2.) Vet inte riktigt va du menar men, jag satte på ett par cliocup dämpare min Rsi-94 och de visade sig att när jag skruvat dit den där brickan så var gängorna inte nog länga på dämparen så de blev ett glapp på ca 15-20mm mellan tornet och brickans nederkant, men andra ord bilen studsa i luften och inte med hjälp av dämparen. Jag svarvade två distanser som jag vred i mellan där så nu är allt great!!![:D] Så min teori är att de är gjort lika dant på din bil.

(3.)Har tyvärr ingen skiss men vill rekomendera att skaffa en reparationshandbok (typ Haynes) finns lite överallt typ på mekonomen, micro och även biltema har dessa. Där brukar de finnas mycke nyttiga grejjer, bland annat sprängskisser....

Lycka till!!!
///Perka
(clio 1,8 RSI "green devil"[}:)])
Nille
Posts: 9
Joined: 18 Sep 2004, 08:35
Location: Sweden

Post by Nille »

Det konstiga är att det satt ingen mutter under den muttern med brickan på.
Det jag menar med att det är högre på vänster sida är att själva stötdämparen (muttern med brickan) är en bit uppe ifrån tornet och på höger sidan så ligger muttern med brickan klossan på karossen..
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Sitter en liten ringfjäder eller vad det kan kallas. Men om du spänner ihop fjädern så ska du kunna pilla bort den där "ringfjädern" i toppen.

Var likadant på min tidigare, bytte bussningen undertill så låg det emot sen.
Nille
Posts: 9
Joined: 18 Sep 2004, 08:35
Location: Sweden

Post by Nille »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Norden</i>
<br />Sitter en liten ringfjäder eller vad det kan kallas. Men om du spänner ihop fjädern så ska du kunna pilla bort den där "ringfjädern" i toppen.

Var likadant på min tidigare, bytte bussningen undertill så låg det emot sen.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Men det kostiga är ju att när man gungar ner bilen i vänstar hörnet på ligger den stora brickan och glappar mot karossen.. Är det ingen som har en bild på hur det ska se ut uppe på fjäderbenstornet?
Post Reply