Ska man byta bromsolja?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Ska man byta bromsolja?

Post by Erik R19 »

I servicehandböckerna brukar det stå att man ska byta bromsolja vartannat år eftersom den är hygroskopisk (dvs tar upp vatten) Om man å andra sidan nämner detta på verkstan brukar servicefolket se oerhört frågande ut, öh.. byta?
När man luftar bromsarna brukar man få ut becksvart olja så det finns kanske en poäng i att byta.
Räcker det med att lufta tills man får ut fräsch olja eller tillför det något att tömma och byta även i reservoarbehållaren? Där ser ju oljan helt ok ut men om den nu skulle vara utspädd med vatten ser man kanske inte. Syftet är att slippa onödiga haverier på bromsok och cylindrar... Synpunkter?
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Jag körde ut ALL olja när jag bytte, luftade riktigt ordentligt därefter och bromsarna är helt underbara sedan dess. Åker på QS som förmodligen inte tål så höga temperaturer då den gick för varm i lillebrors R5 och vi bytte till Castrol. I Clion funkar det däremot utmärkt, även på Kinnekulle-körningen och SuperStage. Iofs är Kinnekulle ingen bana som äter så mycket bromsar och i SS körde jag inte mycket alls...
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Okej, det låter värt ett försök!
Var hittar man QS bromsvätska? DOT3 borde väl duga för vardagsåkning...
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Jag vet faktiskt inte vart man hittar det, har aldrig behövt köpa... Men macken (hydro) där hemma har iaf på hyllorna :-D
Post Reply