Bilen dumpade växellådsolja

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
TA
Posts: 4
Joined: 30 Sep 2004, 19:04

Bilen dumpade växellådsolja

Post by TA »

var ute o körde på stan o accelererade lite snabbare än vanligt på 1:an upp till 1000 varv under rödmarkeringen. helt plötsligt hörde jag en liten smäll o märkte att det kändes underligt att växla. Så jag parkerade och såg att det flöt en massa olja ifrån växellådan, det rann alltså i en strid stråle. bilen hackade sedan efter detta. kollade motoroljan och den fanns fortfande kvar.

Vda kan ha hänt??
bilen är en Renault Laguna RXE sedan -95
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Du sköt växellådan,sad but true...bara att byta
TA
Posts: 4
Joined: 30 Sep 2004, 19:04

Post by TA »

kul, har aldrig haft mer problem i mitt liv än sedan jag köpte denna bilen.. ska aldrig mer köra renault.

men även om växellådan gick, varför forsa det då olja? borde inte det stanna kvar i lådan? måste ju betyda att någon packning ir plugg "skjutits", och hur man kan förstöra lådan annat än att slita ner synkringar o böja länkage? axlar o drev rör sig ju aldrig ifrån sina platser, bara "växelväljaren" (collar) som gör tillsammans med synkningarna. och växlarna verkar ju fungera, bara det att det är nåt lurt med det men å andra sidan hur skulle en motor gå utan olja?

Glömde också säga att jag märkt lite läckage tidigare innan detta hände. ett par droppar då o då, trodde dock bara att det var motorolja, men kom fram till nu att det måste vara växellådan. verkar iaf att vad som än läckte, inte stod emot tryck ökningen när det handlade om högre varv än vanligt.. o då gav med sig. låter det rimligt?

Går inte lådan att bygga om/renovera? måste väl finna nån här som kör med en 600hk laguna och byggt om bilen lite och vet??

just det, det är ju en 5vxl manuell också ja
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Om det nu är samma konstruktion som på R19/megane så sitter inre vänstra drivaxelknuten inne i slutväxeln och därför har man fått sätta drivaxeldamasken där drivaxeln går ut ur växellådan. Smart konstruktion men med nackdelen att om det går hål på damasken så rinner växellådsoljan ut.... Har du tur så är det där nånting har hänt och då går det kanske att fixa utan att riva växellådan...
TA
Posts: 4
Joined: 30 Sep 2004, 19:04

Post by TA »

har kollat, jag har ett fett hål i lådan.bara o skaffa ny låda... ;(
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

tänkte säga det,att du har nog ett hål i lådan,men det har du redan sett,så nu vet du varför oljan rann ut...
Post Reply