Vatten på golv, Laguna -94

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Lars Ohlsson
Posts: 36
Joined: 05 Jun 2004, 11:19
Location: Skoghall,Sweden

Vatten på golv, Laguna -94

Post by Lars Ohlsson »

Jag har problem med att det kommer in regnvatten på golvet bakom förarplatsen i min Laguna -94 (ej kombi).
Har inte hittat varifrån det kommer, och hoppas att några här har erfarenhet vart det kan komma ifrån.

Hoppas på hjälp!
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Igensatt dräneringsslang från AC:n = vatten på golvet.
Fast då borde det hamna under kylpaketet mitt under instrumentbrädan... Slangen ska gå från kylpaketets undersida ner genom golvet gissningsvis längst fram på kardantunneln
Lars Ohlsson
Posts: 36
Joined: 05 Jun 2004, 11:19
Location: Skoghall,Sweden

Post by Lars Ohlsson »

Tack för svaret. Dock, och det kanske jag skulle ha nämnt, så hade jag precis det problemet i somras. Hade in bilen på verkstad som gjorde rent AC-dräneringen och vattnet fram försvann.

Nu efter höstens alla regn och skyfall så har jag upptäckt att det läcker in någonstans och samlas bakom förarstolen. Luktar gamla raggsockor och immar igen bilen.... inte kul [:(]

Något annat förslag?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

okej.. fler djärva förslag följer:
Takmonterade antenner kan läcka det gör det på min R19.
Igensatt dränering i "akvariet" (lådan under luftintaget) kan ge översvämning och vatten som rinner in i kupen genom värmepaketet
Borttappad gummipropp i något hjulhus gör att vatten sprutar in
Läckande bakruta eller dörrlister
äh det här hjälper kanske inte så mycket...
Har du kollat om det är rent vatten, kyl- eller spolarvätska...?
Vad händer förresten om dränseringshålen nere på dörrarna eller under trösklarna sätt igen med smuts.. det kanske kan styra in vatten i kupen?
DH-Laguna
Posts: 42
Joined: 23 May 2003, 23:17

Post by DH-Laguna »

Jag hade samma problem på höger sida i min förra bil (Laguna -96).
Där var dörrlisten dålig. Det kom in ganska långt fram precis i skarven mellan panelerna vid tröskeln. Jag körde lite silikon så löste det sig...
User avatar
Voiden
Posts: 51
Joined: 07 Jun 2004, 11:24
Location: Göteborg
Contact:

Post by Voiden »

Det vanligaste stället som det läcker in vatten på Laguna I är genom dörrarna.

Plasten som är innanför dörrpanelen måste vara hel.
Är den inte det så rinner det in vatten mellan dörrpanelen och dörren.
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Precis.. Lagunans läckageproblem är AC-Drenering, Dörrlister och Antenn... AC'n har du ju betat av, antennen brukar ge läckage från mittkonsollen i taket med ev. kortslutning som följd (blir så för mig lite nu å då på vintern, bara å torka så fungerar den igen, ska nog dra några silikonsträngar inför denna vinter ;) så avslutningsvis så har du dörrlisterna kvar.. gör så att du klämmer fast lite papper (några A4-ark) mellan listen så ser du om det inte är tätt (om papprena rör sig mycket alltså) eller något annat som är lämpligt.. bara å byta.. finns ganska mycket om detta ute på nätet..
Post Reply