Få bort frostplugg.

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
zapoq
Posts: 94
Joined: 27 Aug 2003, 19:14
Location: Sweden
Contact:

Få bort frostplugg.

Post by zapoq »

Nån som har gett sig på de roliga att försöka montera motorvärmare i en laguna årsmodell 95?
Eller nån som har nåt bra tips på hur jag ska få ut frostpluggen!?
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Borra hål i den sedan in med en krok eller slaghammare, bökigt men det går .. /Christer
zapoq
Posts: 94
Joined: 27 Aug 2003, 19:14
Location: Sweden
Contact:

Post by zapoq »

hmm, ok.. och om frostpluggen är på den sidan av motorn som är mot kupén. Där man inte får in vare sig borr eller krokar... men jag får väl göra ett försök.
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

Kommer du åt att knacka med en körnare eller skruvmejsel? Lyckas du så slå in den en lite bit så att du kommer åt den med en tång och dra ut den.
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Är det möjligt att montera en slangvärmare i undre kylarslangen? Dessa har minst lika bra kapacitet och är betydligt enklare att montera i de fall där gjutpluggarna sitter på ett sätt som gör dom svåra att demontera.
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Volvo monterar slangvämare orginal på vissa Megane 1.6 och Lagunor.
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Även i min lilla Clio sitter det slangvärmare. Vet inte alls hur det ser ut i Lagunan, men tycker det är trångt i Clion och Lagunan är ju en större bil... Kanske, kanske går det. Lycka till iaf. och meddela gärna hur du löser det så framtida lycksökare kan finna svaret här.

Mvh,
zapoq
Posts: 94
Joined: 27 Aug 2003, 19:14
Location: Sweden
Contact:

Post by zapoq »

Man har väl ca 1-2 dm att spela på.. Mellan motor och torpedvägg.
Nää å jämt att man får in en borr..
MEn man får väl göra ett försök..
Slangvärmare är inte alls lika effektiv. Då den bara värmer vattent.. Kontaktvärmaren värmer även upp hela blocket.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Fel vattnet värmer blocket...
zapoq
Posts: 94
Joined: 27 Aug 2003, 19:14
Location: Sweden
Contact:

Post by zapoq »

Ok då, fast jag tror fortfarande de har större effekt om de sitter i blocket. Och inte på slangen.
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Det är väl mer effekt i en som sitter på blocket än den som sitter på slangen ?!
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Effekten är väl i och för sig inte så viktig, det är väl effektiviteten som är det intressanta i detta fall(om du inte har fruktansvärt bråttom vill säga). Skulle fallet vara att effektiviteten inte vore acceptabel så tvivlar jag på att Defa(en av världens största tillverkare av motorvärmare för bilmotorer) skulle tillhandahålla dessa till det stora urval av personvagnar som man gör idag. När det gäller Renault Laguna är det visserligen insticksvärmarna som dominerar utbudet, men för egen del valde jag utan att tveka en slangvärmare om det visad sig att gjutpluggen var så placerad på motorblocket att den endast kunde avlägsnas med ett tidsödande arbete. Som jag förstår specifikationerna i Defas utbud för Renault Laguna så tillhandahåller man både insticks- och slangvärmare.
PatrikS
Posts: 1
Joined: 11 Mar 2005, 20:45
Location: Sweden

Post by PatrikS »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by zapoq</i>
<br />Man har väl ca 1-2 dm att spela på.. Mellan motor och torpedvägg.
Nää å jämt att man får in en borr..
MEn man får väl göra ett försök..
Slangvärmare är inte alls lika effektiv. Då den bara värmer vattent.. Kontaktvärmaren värmer även upp hela blocket.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Post Reply