Blinkers hö/vä lagt av

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
bleach
Posts: 17
Joined: 16 Oct 2004, 16:24

Blinkers hö/vä lagt av

Post by bleach »

Har en Laguna -97 där blinkersen la av. konstigt nog funkar varnings blinken ok. någon som vet var problemet ligger? har kollat säkringarna de var hela, förutom en stor orange rackare märkt 40. testade att kortsluta den utan resultat. den sitter under säkringsdosan(under locket), inte i framkanten som övriga småsäkringar. någon som vet var man kan ladda ner elschema m.m.[?]
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

har noll koll på Laguna men skulle ha kollat blinkersspaken... Skillnaden mellan varningsblink och vanlig blink är nog i stort sett att signalen går via spaken
reebase
Posts: 31
Joined: 03 Oct 2004, 22:16
Location: Sweden
Contact:

Post by reebase »

sitter och funderar på om jag ska starta en ny tråd, för jag har samma problem fast det gäller en R5:a 1988 års mod. Men jag antar att det bara är kabelbrott i vänster blinkers fram (det är den enda som inte fungerar). Har voltmätt sär och när jag blinkar ger det ingen ström i kabeln. Så jag ska prova att dra nya kablar eftersom det är alldeles för trångt för att följa kabeln och hitta brottet.
bleach
Posts: 17
Joined: 16 Oct 2004, 16:24

Post by bleach »

hrrmm.. vid en andra koll visade det sig att jag kollat fel säkring. nu funkar det igen. men jag är fortfarande fundersam på vad de stora oranga säkringarna märkta 40 har för roll. de finns inte nämda i ordinarie bruksanvisning.
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

Hej
"Dom stora", menar du dom framme i motorrummet då eller? Där sitter iaf säkringar till bl.a. kylfläktarna.

.jocke
bleach
Posts: 17
Joined: 16 Oct 2004, 16:24

Post by bleach »

Nä, under den vanliga säkringsdosan finns det ett lock du kan fälla ned. därunder sitter det ett gäng.

nåväl jag är tillbaka med mitt blinkersproblem igen, det verkar vara kortis någonstans. skaffade haynes rephandbok. det är säkring f18 som går hela tiden. ska börja koppla bort prylar för att se när säkringarna slutar gå. broms ljus och samtliga blinkers (via spaken) lägger av. det verkar även påverka abs brommsen men har inte kollat upp allt än. någon som stött på problemet?
bleach
Posts: 17
Joined: 16 Oct 2004, 16:24

Post by bleach »

[:D]det var ena bromsglödlampan som gjorde kortis så säkringen gick, skumt. efter byte funkar det OK.
bleach
Posts: 17
Joined: 16 Oct 2004, 16:24

Post by bleach »

Tillbaks med nygammalt problem! den här gången är det inga trasiga lampor eller säkringar. men blinkers funktionen har lagt av på nytt, misstänker att det är blinkersspaken eller möjligen kablarna till och från den. någon som vet hur man går till väga för att byta spaken. eller har beskrivning(hittar inget som berör ratt o.dyl i Haynes boken). Hur som helst funkar varningsblinken OK, däremot händer inget om matningen går via blinkersspaken, ska felsöka imorgon.
bleach
Posts: 17
Joined: 16 Oct 2004, 16:24

Post by bleach »

Hrrm, det var en säkring som gått, skyller på att det var mörkt när jag kollade. Felet var att två kablar till bromsljuset i bakluckan vickat av och kortslöt därmed. säkring F18 har flera funktioner bla broms & blinkers. har tidigare haft problem med att säkring till elbakrutan gått, då var det på exakt samma ställe i gummibälgen mellan baklucka och kaross som kabeln gått av på. får leta upp lödkolv och lite krympslang, sen ska det nog gå att få det att funka igen.
Post Reply