Dålig värme i R5 GTE

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

Dålig värme i R5 GTE

Post by zod »

Hej! Ny här. Har 2st GTE -88, en figurerar dock som reservdelsbil. Nog om mig dett är ju ingen kontaktannons :)

Fläkten i min 5´a började låta jobbigt, och gick aningen tungt. Verkar vara vanligt. Likadant i min andra, så jag får till skroten och styrde upp en ny. Denna låter inte, men det är ont om värme, var likadant med den gamla fläkten också. Ska det vara så i 5´orna? Har fullt ös på fläkten, men det känns ändå inte som den blåser fullt. Efter att ha kört 20-30min med fullt ös på värme och fart så bode det ju vara bastu, men det blir bara lite över ljumet.


Någon som har erfarnheter av detta fenomen? Det tar tid innan bilen går upp i temp också(20-30min), kan termostaten vara dålig? Men då brukar den väll vara tvärtom att den blir för varm för fort?
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Om termostaten är öppen mycket så kyls motorn,och det är svårt att komma upp i temp,byt den först.kolla sedan att det är lagom mängd glykol och inte massa luft i systemet..
zod
Posts: 88
Joined: 19 Oct 2004, 19:10
Contact:

Post by zod »

Kanon, ska se till att byta termostaten i veckan och hoppas på att det ordnar sig.
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Värmen ska inte vara några problem i femmorna. Jag tror att ditt fel sitter i termostaten som ni pratar om.
Post Reply