Info om Scenic (2.0 l) Automatväxellåda

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Gårdapojken
Posts: 4
Joined: 24 Oct 2004, 20:52
Location: Sweden

Info om Scenic (2.0 l) Automatväxellåda

Post by Gårdapojken »

Hej,
Ny på forumet här, men söker för tillfället runt efter teknisk info om automatväxellådan som sitter på en Scenic 98:a (2.0 liters motorn).
Haynes manual lämnar allt om detta ämne till märkesverkstaden.

Det borde finnas en hel del material ute, med tanke på hur mycket jag hört om problem med dessa lådor senaste veckan. Jag har läst lite i forumet här om detta men jag vill ha mer på fötterna innan jag talar med Bilia Kungälv igen. De rekommenderade en ny växellåda för 35.000:-

Då vet jag ännu inte om de kört en PC-diagnos eller bara provkört bilen på parkeringsplatsen. Om man gasar försiktigt drar den jämnt, men minsta starka gaspådrag ger ryckig acceleration, detta kan också hända i backar eller kraftiga svängar. Uppväxlingen till 4:e växel är dock fortfarande problemfri.

Oljenivån i växellådan indikerade lågt en gång tidigare i somras, varpå oljan byttes. Den gamla oljan var då illaluktande och höll bara 3,5l volym. Någon som har liknande erfarenheter? Hur löstes detta?[?]
Pär Ölander
Posts: 2
Joined: 18 Oct 2004, 15:01
Location: Sweden

Post by Pär Ölander »

Har samma erfarenhet. Har precis köpt en Scenic -98 automat och den lådan fungerar ibland mjukt(vid köpet) men ibland växlar den väldigt ryckigt. Har precis börjat forska i ämnet så även jag väntar på ett svar vad man bör göra. Ny växellåda låter lite overkill?!
Gårdapojken
Posts: 4
Joined: 24 Oct 2004, 20:52
Location: Sweden

Post by Gårdapojken »

Efter att ha haft bilen inne på en verkstad i Sisjön och därefter en ej namngiven Biliaverkstad, har jag följande viktiga insikter. Kolla att inte växellådsoljan läcker via någon packning. När detta inträffar tar det inte lång stund innan vitala delar skadas.

Om låg växellådsoljenivå indikeras på instrumentpanelen är det bråttom till en Bilia verkstad. Men se till att de verkligen följer sin egen instruktionsbok vid oljebytet. De ska pumpa in rätt olja i varm motor, köra runt, pumpa ut olja och upprepa detta tills ren, ny olja kommer ut. Det kan bli en ganska långsam och tidsödande process och det går åt en hel del olja. Min Bilia verkstad försökte smita undan sitt ansvar att göra detta olbligatoriska oljebyte vid 18.000-milaservicen genom att inte kryssa i att växellådsoljebyte hade gjorts och hoppas att jag inte skulle se det. Det blev en vecka till på verkstad. Sammanlagd tid på verkstad 1 månad.

Efter detta händer det fortfarande att växeln rycker till vid framförallt låga växlar och högt gaspådrag. Det är möjligt att detta fel kan försvinna med tiden, efter upprepade växellådsoljebyten. Vad jag letar efter nu är bra information om hur man efterfyller vxllådsolja själv.
Post Reply