Skurrande ljud och vibrationer

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Skurrande ljud och vibrationer

Post by Norden »

Hej gott folk!

Har ett problem som jag inte lyckas bli av med. Nere på Emmaboda (Augusti) började det låta illa om mitt vänster framhjulslager. Kände kraftiga vibrationer i ratten när jag svängde höger, samt det skurrande ljudet som uppkommer.
Väl hemma byter jag lagret, krävdes ca 25 ton för att pressa ur det.
Smäller dit allt på bilen och det är tyst och fint och bilen går kanon - i ungefär 2 dagar. Nu uppkommer det igen, har åkt med det sedan dess och det blir inte värre. Känns likadant varje gång jag svänger, känns mer ju skarpare och "hårdare" jag svänger. Och ibland vibrerar det när jag bromsar - ju högre hastighet jag har när jag börjar bromsa desto mer vibrerar det.
Är tämligen säker på att det kommer ifrån vänster fram, har även känt på de andra hjulen och främst höger bak.

Nästa vecka har jag tid att palla upp bilen och gå igenom, skulle uppskattas om man fick lite tips på vad man ska kontrollera.

Slitna bussningar, kan de orsaka dessa symptom?

Tacksam för hjälp!

Mvh,
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Det där med nytt lager och missljud i alla fall känner jag igen men nån lösning har jag inte.
Fast problemet visar sig väldigt sällan. Trodde ett tag att det var inneskärmen som skallrade mot framskärmen, nu är nog huvudetorin att det nya lagret var av sämre sort med inbyggt kulwobbel. Eller om det kanske tog stryk vid monteringen?
Slitna bärarmsbussningar brukar ju få skulden för vibrationer vid bromsning, hade loss bärarmarna men hittade inget fel. Det var iaf lögn att få ur bussningarna, förmodligen enklare o mer prisvärt köpa nya bärarmar av piratfabrikat.
Har du kollat knutarna?
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Blir nya bussningar i vinter, förhoppningsvis så försvinner vibrationerna då.

Kan inte tänka mig att lagret tog skada vid ipressningen. Svarvade till "bussningar" efter att ha mätt på hjulspindeln och tryckte i dem och lagret hoppade enkelt ner.

Drivknutarna är kontrollerade, såg inget fel på de gamla men bytte drivaxlar till ett par andra jag hade liggandes och får samma fel.

Förresten, när jag var på Kinnekulle på Francophilia så fortsatte det som vanligt. Men under ett pass vid insvängning till Kvarnkurvan (högerkurva) så small det till och min första tanke var att det var något som gav upp. Men icke, vibrationer och skurrande upphörde. Tyvärr återkom det till nästa pass.
Post Reply