Totaltmörket (framljus på Clio)

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
abbe_sthlm
Posts: 3
Joined: 26 Oct 2004, 08:56

Totaltmörket (framljus på Clio)

Post by abbe_sthlm »

Hej,
Mitt framljus ha slutat att fungera på min Renault Clio -00, eftersom det är både hel och halv på båda sidor och lamperna verkar ok antar jag att det är något annat. Min första tanke är att kolla på ljusrelät - men vart sitter det??? Tacksam för svar och tipps.
/Abbe i höstmörkret...
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

På de äldre modellerna R5/R19 finns inget egentligt ljusrelä men väl ett relä för halvljusautomatik. På R19 sitter det bredvid säkringarna... Ljusspaken är ett känt problem, nylongångjärnen inne i mekanismen brister efter några år och då slockar hel eller halvljuset. Förhoppningvis är den förbättrad på nyare modeller. Har du kollat alla säkringar?
Sen finns det säkert någon jordpunkt för framlyktorna någonstans i fronten, kolla att den ser bra ut.
abbe_sthlm
Posts: 3
Joined: 26 Oct 2004, 08:56

Post by abbe_sthlm »

problemet är ju att det är en ny bil :)

Hade det varit en gammal trotjänare hade man säkert hittat alla eldetaljer, men nu är allt gömt bakom plast och fina kabelstammar. Här hittar jag helt enkelt inget vettigt :(

/Henrik - som mekar gamla folkabussar och gamla vespor från 60-talet.
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Om du bara lyfter på rätt plastlock så känner du nog igen dig [;)]
Renå verkar vara rätt konservativa som tur är... CAN-buss baserade elsystem tycker jag är ett slag under bältet! Fast om 20 år betraktas väl även dom som stenålder
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Det är inte så enkelt att det gått en säkring?
abbe_sthlm
Posts: 3
Joined: 26 Oct 2004, 08:56

Post by abbe_sthlm »

Var ute och kollade nu - inga säkringar hade gått, det var lamportna. Men när jag mätte på strömmen var det 14.5V när motorn var igång, är inte det lite mycket?
/Abbe/Henrik/
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Med motorn igång skall du ha ca 14 volt i bilen!
Post Reply