Elbakrutor på Laguna -97 kombi

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
bleach
Posts: 17
Joined: 16 Oct 2004, 16:24

Elbakrutor på Laguna -97 kombi

Post by bleach »

Har problem med att en 40A säkring går så fort jag försöker starta elbakrutorna i bilen. kollar i Haynes elschema men det beskriver inte var/hur bla sidorutorna är inkopplade, skulle vilja koppla in en ruta åt gången 3st. Är det någon som har ett komplett elschema över modellen?. har nyss bytt framrutan, är det någon som vet om ledningarna till el-bakrutorna går via någon av fram stolparna? funderar på om glasfirman kan ha kortslutit kabeln i och med bytet.
bleach
Posts: 17
Joined: 16 Oct 2004, 16:24

Post by bleach »

hittade orsaken till att säkringen gick. en vit kabel till elrutan i bakluckan hade blivit av med isoleringen och gjort kortis. ska kolla om det finns färdig kabel att köpa och hur man går till väga. verkade lite knepigt att byta ut den eftersom kontakten såg ut att vara limmad /häftad i bakrutan. någon som vet om man behöver demontera bakrutan för att komma åt kontakteringen??
vargen
Posts: 507
Joined: 09 Jul 2003, 17:13
Location: Umeå
Contact:

Post by vargen »

Hmm.. införskaffa dig en Haynesmanual över Laguna.. 199:- på tex Biltema.. där står nästan allt man kan behöva veta..
bleach
Posts: 17
Joined: 16 Oct 2004, 16:24

Post by bleach »

Var inne och frågade på volvo vad de tog för en ny kabel, totalt ca 1-1½m kabel. de ville ha 2500 papp!!! otroligt. tydligen brukar de inne på verkstaden fråga om de får skarva kabeln istället, betydligt billigare antagligen.
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

Hej
Vilken kabelstam pratar du om? Är det den som sitter i luckan till bil eller den som sitter i bilen till luckan? Är det den som sitter i luckan har den reservdelsnr: 77 00 281 145 och kostar ca 95?+moms i Renaults prislista. Vill du byta den mot ny så tycker jag att du ska ta kontakt med Autofrance 042-20 16 20 för mer detaljerat pris och leveranstid.
bleach
Posts: 17
Joined: 16 Oct 2004, 16:24

Post by bleach »

DEt är den kabeln som sitter i luckan till bil. vad den har för artikelnummer vet jag inte. ska försöka skarva den när jag har tid över.
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Hej
Vet ju inte hur det ser ut men räcker det inte med el-tejp eller vulkan tejp om det nu bara är isoleringsfel.
Bara en reflektion när jag läste detta
MVH
FY
Post Reply