Ventilerna?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Ventilerna?

Post by FUNGYEE »

Hej
Har känt små ryckningar de senaste veckorna när jag kört landsvägskörning. När jag släppt på gasen har ryckningarna ökat, men inte när jag axelererar. Men i dag när jag startade bilen gick motorn mycket ojämt. Rök från avgasröret vid tomgångskörning,kraftigare rök vid gaspådrg efter tomgångskörning.På hemvägen började bilen koka, vattnet var slut. Ingen vatten i oljan.Lossade på tändstiftskablarna, på tvåans hände inget. Tändstiftet var blöt, de andra stiften var ok. Bra gnista till samtliga stift.
Skall kontrolera "kompet" i morgon. Men hur skall jag kunna kontrolera ventilerna utan att riva ner motorn? Förr kunde man kopla en vakumätare mellan förgasaren och fördelaren, och utläsa någorlunda var felet var.Men hur skall man göra nu, måste jag lämna in bilen?
Tacksam för ett svar
FY
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Det var nog ingen "kokning" som du upplevde. Det troligaste är att packningen under cylinderhuvudet har gått sönder, med resultatet att förbränningstrycket, kompressionstrycket, har fritt tillträde till kylsystemet vilket kan uppfattas som om motorn kokar. Gissningsvis så har "genomblåsningen" skett vid 2:an's cylinder.
Post Reply