Startspärr Mégane 98

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
mizzcat
Posts: 7
Joined: 16 Sep 2004, 16:50
Contact:

Startspärr Mégane 98

Post by mizzcat »

Nu har min startspärr valt att sluta samarbeta med mig. Nycklarna är tvättade i maskin (ja jag vet där ska dom inte vara) Efter det har dom funkat, nu på senare tid har dom blivit sämre och sämre. Båda nycklarna har nya batterier, är rengjorda inuti och den lilla piggen har kontakt. Den ena nyckeln är helt död, medan den ena lyser på den lilla lampan men verkar ändå inte ha kontakt med bilen? Vad gör jag? Har beställt ny nyckel hos Volvo, skulle kosta 700 kr. Men nu har jag läst gamla inlägg och andra har fått betala 2000 för sina?

Vad tror ni, är det fel på nycklarna eller i bilen? Vad gör man isf om det är mottagaren i bilen det är fel på? 10.000 kr bara för delarna skrev någon om? HJÄLP mig den här bilen ruinerar mig!

Aldrig mer en bil med startspärr [:(!]
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Batteriet har inget med startspärren att göra, endast för upplåsning av bilen.. även om man tar ut batteriet så fungerar startspärren..
så var det på min megane iaf...
"Aldrig mer en bil med startspärr " det är snarare "ALLTID med startspärr", eftersom nya bilar ej får säljas utan.. /Christer
mizzcat
Posts: 7
Joined: 16 Sep 2004, 16:50
Contact:

Post by mizzcat »

Hur kan startspärren gå att få upp om man inte har batteri i nyckeln?
zapoq
Posts: 94
Joined: 27 Aug 2003, 19:14
Location: Sweden
Contact:

Post by zapoq »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by mizzcat</i>
<br />Hur kan startspärren gå att få upp om man inte har batteri i nyckeln?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kan ju ev vara så att du har en transponder i nyckeln. Och då styrs inte startspärren av upplåsningen med fjärr nyckel.
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

SÅ är det på min Laguna oxå, ryckte batteriet och bilen startar iaf. Funkar typ som ett butikslarm eller ett chippat "djur", elektroniken kollar om det är "rätt" nyckel som sitter i tändningslåset.
Megane2
Posts: 26
Joined: 05 Jul 2004, 11:38
Location: Sweden

Post by Megane2 »

transpondersystemet infördes -99 på megane
Har du ett lite glasöga på fjärrsändaren????
SeventySeven
Posts: 29
Joined: 20 Jul 2004, 22:11
Location: Trelleborg

Post by SeventySeven »

Megane -98 har typen "IR-fjärkontroll" där man kopplar ur startspärren när man öppnar dörrlåsen med knappen på nyckeln. Sitter ett "glasöga" på nyckeln och en mottagare vid lampan i taket...
Post Reply