Fläkten i kupen ha gått till de sälla jaktmarkerna

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
AndersKarlsson
Posts: 2
Joined: 14 Nov 2004, 12:50
Location: Sweden

Fläkten i kupen ha gått till de sälla jaktmarkerna

Post by AndersKarlsson »

Hej.
Verkar som om fler stött på samma sak. Min fläkt i kupen har lagt av. Först dog de tre första stegen när man ökar fläkten, sent omsider försvann också det fjärde och sista steget. Hörde av en person att detta händer titt som tätt. Någon som vet. Hörde nåt om fläktmotstånd? Vad är det? Nåt man byter själv?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

jo det är vanliga fel på R5-R19-clio i alla fall. Både strul med omkopplaren samt fläkt/motstånd. Vad har du för bil?
På R19 (och antagligen på flera av syskonen) är det ganska lätt att komma åt fläkt och motstånd. Man öppnar huven, tar bort gummilisten runt luftintagslådan framför vindrutan och bulten i mitten, sen kan man mecka upp plastgallret. Fläktenheten sitter mitt i luftintagslådan fastsatt med två bultar, motståndsmodulen sitter instoppad i fläktenheten, låst med snäppen. Omkopplaren är inte heller svår att få ur brädan men det är olika beroende på bil...
Marte
Posts: 10
Joined: 21 Nov 2004, 12:18
Location: Sweden

Post by Marte »

Hej du Erik R19. Du verkar ju haj på kupéfläktar...eller...??
Jag har en Laguna -96 där kupéfläkten funkar ibland. Ofta efter omstart och en del "juckande på sladdar". Annars lyser "SERVICE" i AC-displayen. Kan du hjälpa mig??

Martin
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Mjae...hrmm.. "järnspettsteknologin" i de äldre bilarna är väl rätt lättbegripligt men hmm här är det nog datorstyrt från AC:n...
Men du kan ju testa ett tips jag fick från Volvo-folk när jag höll på med en trilskande S80 prototyp en gång: "lyft av plusanslutningen på batteriet, vänta 30s och sätt tillbaka den. Då går AC:n tillbaka till defaultinställningar" Rätt kul tycker jag, main reset! Men inte hjälpte det...
Kontakterna och fläktmotorn är säkert de svaga punkterna i systemet så det är väl där man får (och kan) leta fel.
Post Reply