konstig värme i clion...

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Magnusss
Posts: 8
Joined: 27 Nov 2004, 12:16

konstig värme i clion...

Post by Magnusss »

Jag har ett konstigt problem med värmen i kupén på min Clio -92.

Jag började med att byta termostat och nu blir motorn varmare och går bättre. Så långt allt bra!

Problemet är att det fortfarande är lite för kallt i kupén. Efter lite felsökning har jag sett att alla fläktarna på förarsidan blåser lite kallare luft än fläktarna på passagerarsidan. Dessutom verkar de även blåsa lite mindre luft. Vad kan felet vara då?

Det första jag tänkte var att en slang som förser fläktarna med luft hoppat av eller börjat läcka. Kan det vara felet? Isf var börjar man att riva för att hitta felet? Inifrån via instrumentpanelen eller från motorrumet? Jag vet inte riktigt var värmeelementet sitter eller hur jag tar mig dit.

Tacksam för svar! Det börjar bli jobbigt med tumvantar och bilkörning. [:)]
zapoq
Posts: 94
Joined: 27 Aug 2003, 19:14
Location: Sweden
Contact:

Post by zapoq »

Har du flera fläktar? Ett alternativ kan ju vara att cellpaketet har salmmat igen. Kan räcka med att köra en backspolning i sånt fall. Lossa slangaran vid torpeden å kör vattnet bakvägen.
Bara ett tips.
Magnusss
Posts: 8
Joined: 27 Nov 2004, 12:16

Post by Magnusss »

Nej jag har bara en fläkt...
Kan du beskriva backspolningsmomentet mer detaljerat. Har läst lite om det på forumet men inte hittat någon beskrivning som räcker för mig.

Kan ett igenslammat cellpaket vara orsaken till att ena sidan blir varmare än den andre?
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

Du kopplar loss slangarna som går till värme paketet. Sedan sköljer du med en vattenslang i motsatt riktning mot vad vattnet rinner normalt.
Magnusss
Posts: 8
Joined: 27 Nov 2004, 12:16

Post by Magnusss »

Tack! Jag skall göra så. Läste lite andra trådar om värmeproblem och de flesta verkade mynna ut i en bakåtspolning.

Har du någon teori till varför det skiljer mellan de olika sidorna på bilen?

En annnan fråga när jag ändå är igång. Tänkte byta lampan bakom varvräknaren. Efter att ha lossat de två översta torxen på instrumentpanelen är det tvärstopp. Kan man bara dra den uppåt eller sitter där fler skruvar? Man kan vicka på den rejält (så mycket man vågar) men det känns som om där är fler fästpunkter...
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Det sitter ytterligare två torx i nederkant. Du får lossa kåpan under rattnavet, och om du sedan kikar in skall du kunna se de två skruvarna.

Mvh,
Magnusss
Posts: 8
Joined: 27 Nov 2004, 12:16

Post by Magnusss »

Tack! Får väl prova igen då.... Tur jag inte drog hårdare....:P
Magnusss
Posts: 8
Joined: 27 Nov 2004, 12:16

Post by Magnusss »

Instrumentbelysningen har jag inte hunnit titta på ännu men det skall nog lösa sig.

Värre är att värmen fortfarande lyser med sin frånvaro. Jag har backspolat, bytt kylarvätska och luftat enligt alla konstens regler men inget har gett resultat.
Fortfarande är det så att vänstersidans samtliga utblås blåser kallare luft än högersidans! Någon som har en fundering om det?

Hur omfattande är det att byta värmepaketet? Når man det inifrån kupén? Någon som gjort det som kan beskriva?

Tacksam för svar!
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Hej
Förmodligen har du ett spjäll som ledet uteluften förbi värmepaketet eller igenom. Om inte spjället stängs riktigt så får du inte full värme. Reglaget kan visa stängt men det är inte så säkert att det är så.
Vet inte riktigt hur dit värmesystem ser ut, men värt att kontrolera.
MVH
FY
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Jag vet inte om clio har samma konstruktion som R19:
Om du plockar loss fläktpaketet och tittar ned i luftkanalen så ser du baksidan av värmepaketet bakom varm/kall luckan. I R19 samlas gamla löv o skräp där som koncentrerar hela luftflödet till kanten av värmepaketet som då kyls ner fläckvis... det går hyfsat att rensa med dammsugare
/erik
Post Reply