Luftning kylsystem Laguna hjääälp

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
woodrocker
Posts: 2
Joined: 02 Dec 2004, 12:00
Location: Sweden

Luftning kylsystem Laguna hjääälp

Post by woodrocker »

Har som så många andra haft problem med dålig värme i kupen. Igår spolade jag genom värmepaketet åt båda håll, även resterande kylsystem tills rent vatten erhölls. Efter detta uppstod problem med att det började ev. koka iallafall flöda över krafigt i expansionskärlet vilket också blev mycket varmt. Luftningen som sitter på ingåendet till värmepaketet lossades. Efter att expansionskärlet flödat över flertal gånger fick vi till slut en stråle ur avluftaren och värme började flöda in i kupen. Allting gott nää, efter att ha kört 200-300 meter avtog värmen för att slutligen bli sämre än när vi påbörjade arbetet. Jag misstänker att det finns luft i systemet. Hur blir jag av med detta ? Har säkert via avluftaren förbrukat 2 liter kylarvätska. Har använt Renaults glykol samt avjoniserat och destillerat vatten. Bilen är en Laguna 2.0 RT med F3R-motor snälla hjälp mig.
MVH/Mats
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Fortsätt att lufta som förut.När du har spolat hela systemet blir det flera luftfickor och det tar sin tid att få bort dem.Termostaten öppnar först vid ca:87grader.Motorn bör vara så varm att termostaten står helt öppen, innan man slutat att lufta. Jag andvänder vanligt vatten till till kylaren, destilerat till bateriet om det inte är underhållsfrit.Jag kör en dag eller så att jag ser att kylningen är ok. Sedan fyller jag på glykol till ca:20-25 grader. I norrland får man väll ha mera. Fyll inte i för mycket glykol för då blir det motsat värkan.Fråga föresten om vattnet mina bilar är äldre den nyaste är en 98, kanske bör man andvända specialvatten för allra nyaste bilarna, jag vet inte.
MVH
FY
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Inget kranvatten i en Renault!!! KYLVÄTSKAN är en originaldel och har varit det sedan 1962 när R4 kom med slutet kylsystem. Men det gäller att ha tålamod för att få ur all luft om systemet har varit helt tomt. Det finns dessutom olika många luftskruvar på olika varianter av samma modell! Följ alla slangar och kläm och joxa det kan hjälpa luften att arbeta sig fram till luftningsstället!
Yr
Posts: 123
Joined: 07 Aug 2004, 13:25
Location: Sweden

Post by Yr »

Hej!
Det finns tre stora anledningar till cirkulationsbesvär i kylsystemet. Den första och vanligaste är en skadad packning mellan motorblock och cylinderhuvud. Detta leder till att förbränningsgaser kan tränga in i kylsystemet. Den andra är dålig cirkulation orsakad av en vattenpump som ej fungerar tillfredsställande(avrostade och nerslitna pumpvingar). Den tredje är en defekt termostat(alltid fullt öppen, vilket minskar den volym som cirkulerar genom värmeelementet). Vad gäller urluftning av kylsystem och Renault har det alltid varit ett problem eftersom Renaults tekniker, åtminstonde tidigare, envisats med att montera värmeelementet högre än kylarens övre balja. Tidigare rådde man bot på detta genom att montera en 1m hög plåttratt på kylarens påfyllningshål vid urluftning av kylsystemet. Ett alternativ vore att hissa bilen fram så att översta delen av kylaren kom i ett läge som var högre än värmeelementets. Med bilen i det läget bör det gå att fylla systemet utan att alltför mycket luft samlas i värmeelementet. När man fyller slutna kylsystem skall detta egentligen alltid göras i expansionskärlet och mycket försiktigt för att möjliggöra för luften att passera ut förbi den inkommande kylvätskan. En sak som många inte känner till är att dagens bilmotorer och kylsystem är konstruerade på ett sådant sätt att dom inte kan köras, inte vid något tillfälle, endast på kranvatten. Orsaken är den att man tagit hänsyn till att kylvattentemperaturen kan höjas med ca 10 grader Celsius med en korrekt inblandning av glykol, utan att kokning(förångning) uppstår. Mao så är risken stor för överhettning i kylsystemet om endast kranvatten används. Oftast är det bättre att låta luften lämna de "fickor" i systemet där den samlats, genom metoden "luft är lättare än vatten" än att "köra ut den" genom att låta motorn gå. Orsaken är den att det tryck som byggs upp i systemet ofta hindrar luften från att lämna de "fickor" i vilken den samlats.
FUNGYEE
Posts: 134
Joined: 27 Jun 2004, 09:54
Location: Sweden

Post by FUNGYEE »

Jag har en clio98. Har andvänt kranvatten och glykol och inte haft några problem med kylningen innan skovlarna på vattenpumpen rostade sönder och överhettade motorn. Jag tror att på grun av detta gick topplockspakningen På måndag skall jag lämna in den för kontroll och eventuel planing. Vad för slaks vatten skall man blanda glykolen med, har Renault egen blandning? Jag har en Mercedes 230SL från 1966 med slutet system där jag alltid har andvänt kranvatten och glykol. Inga problem med motorn eller kylningen.Det är ju bra att få reda på att man skall andvända special kylvätska till Renault nu när man skall fylla på systemet.Jag anade att det kunde vara så, det var därför jag skrev att woodrocker skulle kontrolera detta men jag förstår inte varför man inte kan andvända kranvatten och glykol. Skall prata med volvo om detta.Tack för tipset.
FY[:I]
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

woodrocker: Hur mycket vätska har du fyllt på totalt? Det kan ta ett par arbetscyklar (motorn ska svalna emmelan) för att få ut all luft. Det står i instruktionsboken hur mycket det går i. Lagunan har ett självluftande system.

FUNGYEE: Du har klarat dig utan problem, hittills... I Glaceolen eller Coolelf finns det komponenter som är till för att smörja t.ex. packboxen i vattenpumpen och konservera diverse packningar. På äldre motorer hade man pappers-schims mellan block och foder. Dessa kunde helt enkelt ruttna om man körde en "ekonomi" variant med kranvatten och glykol. Resultatet blev att foderna sjönk och man fick riva motorn och packa om foderna.
Post Reply