Vad är detta för Renaultmotor ?

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
magnusluhr
Posts: 2
Joined: 18 Apr 2004, 22:07
Location: Sweden

Vad är detta för Renaultmotor ?

Post by magnusluhr »

Hej!
Denna motor sitter i min Dauphine Gordini -62. Originalmotorn har jag också. Kan någon säga vad det är för motor? Kylare och fläkt är vänt bak och fram jmf med original. Bilden finns under "mina bilar". Medlem nr 1220. Tacksam för svar.
/Magnus Luhr
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Hej Magnus!

Var inne på medlemssidorna och kollade på bilderna. Kul att se den bilen igen! Hur länge har du ägt den? Jag var och kollade på den här Dauphinen i Örebro för nästan exakt ett år sedan (kring Luciatid 2003). Blev dock ingen affär för min del, mest för att det var vissa avsteg från originalskicket (motor och inredning). Annars är den ju i gott skick! [:)]

Motorn är en 688-02 dvs samma motor som sitter i R8 Major och R10. Så det är några fler hästar (46 DIN-hästar) och lite bättre vrid i den motorn jmf med original Dauphine-Gordinimotor. Det är därför som kylare och fläkt kan tyckas vänt "bak och fram". På R8/R10 sitter nämligen kylaren i bakkant av motorutrymmet, men på Doffen som sagt in mot tanken istället.

Hoppas det gav svar på frågan! Och lycka till med Doffen! [:)]
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Hallå
Det är som Mathias säger en R8 R10 motor som sitter i bilen... den är ju från en lite "bättre" och nyare motor familj ( ex femlagrad vevaxel jmf med tre lagrat på en original doffe motor).
Om du vill så tror jag att du kan vända på vattenpumpen och sätta den mot kylaren med en fläckt.
Vi syns väl under sommarens träffar hoppas jag....
magnusluhr
Posts: 2
Joined: 18 Apr 2004, 22:07
Location: Sweden

Post by magnusluhr »

Hej Mathias och Mange!
Tack för hjälpen med identifieringen. Det kan ju vara bra att veta vad man har för motor i bilen man kör/avser att köra i vår.
Jag köpte den i höstas i Örebro, väl medveten om att allt inte är original. Jag tycker att skicket är fint, och hoppas att efter bromsrenoverande kunna köra en del med den och bl a åka till några träffar. Jag har ju även en vit "Doffe" som såvitt jag vet är helt i originalskick, men den behöver snyggas till en hel del, och även den få bromsarna renoverade.
M v h
Magnus
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by magnusluhr</i>
<br />Hej Mathias och Mange!
Tack för hjälpen med identifieringen. Det kan ju vara bra att veta vad man har för motor i bilen man kör/avser att köra i vår.
Jag köpte den i höstas i Örebro, väl medveten om att allt inte är original. Jag tycker att skicket är fint, och hoppas att efter bromsrenoverande kunna köra en del med den och bl a åka till några träffar. Jag har ju även en vit "Doffe" som såvitt jag vet är helt i originalskick, men den behöver snyggas till en hel del, och även den få bromsarna renoverade.
M v h
Magnus

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kul att se att Doffen hamnat hos en person som tar väl hand om den! Kul att du är med i klubben också. Vi ses säkert på någon träff till sommaren. [:)]
Post Reply