R5 problem med förgasaren

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
QAZ
Posts: 6
Joined: 23 Dec 2004, 19:28
Location: Sweden

R5 problem med förgasaren

Post by QAZ »

Tjenare, första inlägget är är så klart ett problem.

köpte en R5:a idag och jag kommer ca 1 mil innan jag får för mig att trycka lite på gasen och så klart så fastnar den i botten.

pedalen och vajer grejerna rör på sig fint men spiellet är full öppet och rör inte sig alls när man trycker på gasen. är det förgasaren som är helt kass (måste ha ny?) eller är det nåt som går att fixa?

tänkte skruva ner den imorgon och kolla om jag hittar något.

Alla tips och idéer är välkommna

MVH//Christian
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Förmodligen är hävarmen lös på spjällaxeln så att det uppstått "dödgång". om förgasaren beckat ihop om bilen stått länge? Spruta med typ CRC 5-56 brukar vara första åtgärden...
QAZ
Posts: 6
Joined: 23 Dec 2004, 19:28
Location: Sweden

Post by QAZ »

ok, den har inte stått stilla länge men dom som har haft den innan har nog inte haft den på halvgas nån gång. ska kolla på det lite mer imorgon tack för hjälpen.
Acire
Posts: 149
Joined: 02 May 2003, 18:17
Location: Sweden
Contact:

Post by Acire »

Det hände mig en gång, vi skruvade sönder den lite, smörjde lite, sen funkade det igen!

Lycka till![:)]
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Det är ett vanligt fel att axlarna blir slitna och spjällen hakar upp sig.. har för mig att det går att byta bara lagringarna ..
QAZ
Posts: 6
Joined: 23 Dec 2004, 19:28
Location: Sweden

Post by QAZ »

Tack för all hjälp...

skruvade ner den idag och kollade men fick inte ordning på det. så bara jag inte trycker gasen i botten så är det lungt får väl försöka behärska mig.
ssslgn
Posts: 6
Joined: 11 Jan 2005, 08:29
Location: Sweden

Post by ssslgn »

Hej du

Jag hade exakt samma problem med min R5 -87 med C3J motor. Då fick jag höra att vissa typer av Weberförgasarna hade problem med att spjällhusaxeln kröker sig (Böjer sig) vid alltför "våldsamma" gaspådrag.

Kan du inte rikta upp den eller byta den återstår nog bara byte av förgasare... eller aldrig tokokynnesgasa...[;)]

/Lars
Post Reply