Drar snett!!?

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
6602
Posts: 2
Joined: 26 Dec 2004, 00:15

Drar snett!!?

Post by 6602 »

Hej alla
Jag har en Laguna-96. Nu är det så att helt plötsligt har den börjat dra snett,ibland åt höger men oftast åt vänster.
Detta gör den dock inte alltid????
Det känns liksom i ratten att det går lite tyngre åt det ena hållet,man får liksom styra emot. Det känns tom när jag kör så sakta som när jag kör in i garaget.
Har kollat sånt som luftryck,framvagnsinställning och har även bytt bromsbelläg(ifall nån kloss var lös)
Finns det någon som haft nåt liknande eller vet vad det kan bero på??

Hälsn. Helen
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Hej
Det är antagligen styrlagren som har börjat kärva. Det är stora kullager som sitter på fjäderbenen fram för att inte spiralfjädrarna ska streta emot när man försöker styra. Men när lagren börjar kärva så händer precis det, fjädrarna stretar emot antingen åt höger eller vänster beroende på när lagret fastnade.
Det är ganska lätt att kolla lagren om man har möjlighet att lyfta upp båda framhjulen. Man vrider hjulen mellan fullt höger och vänster styrutslag samtidigt som man tittar på spiralfjädrarna. När lagren kärvar följer fjädern med en bit innan den hoppar den tillbaka med ett ryck. Med friska lager ska rörelsen var mjuk o fin. Bilprovningen brukar kolla precis detta.

/erik
User avatar
Mr. Pink
Posts: 216
Joined: 07 Mar 2003, 21:01
Location: Täby
Contact:

Post by Mr. Pink »

Jag hade den åkomman på min r5 gte. Men när jag lyfte upp bilen och vred hjulen kärvade det ingenting eftersom lagrerna inte var under belastning. Men när jag senare plockade isär allt saknades samtliga kulor i ett av lagren. Lagerbanorna bestod av tunn plåt som rostar väldigt lätt.
Lagunan
Posts: 68
Joined: 21 Aug 2004, 23:48
Location: Sweden

Post by Lagunan »

oj, det var ju precis samma problem som jag har... som jag nyligen postade i en ny tråd. Där ser man att man ska läsa lite först innan man publicerar.
Jag hade dock lite fler problem och frågor så det blir bra som ett nytt inlägg :)

Men Helen - Välkommen i klubben för snedrivna Lagunor :)
Post Reply