Värmesköld för sportluftfilter

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Paralyser
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2004, 17:53
Location: Sweden

Värmesköld för sportluftfilter

Post by Paralyser »

I morgon ska jag stoppa i det nya sportluftfiltret i bilen men behöver nån sorts sköld för att hålla bort värmen från filtret.
Funkar det bra att göra ett skydd i fogskum och glasfiberspackel eller ska det vara plåt eller liknande?

//Anders
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Försök att få ta på en aluminium bit... det leder bort värmen så pass effektivt
Paralyser
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2004, 17:53
Location: Sweden

Post by Paralyser »

Leder bort värmen? Är inte själva meningen med värmeskälden att den ska leda så lite värme som möjligt?

Så fogskum och glasfiberspackel funkar inte? Vill så gärna leka med mitt fogskum å spackel å få ut min kreativitet. Men abra om det blir bra. Kanske ändå e bäst med plåt. Hmm :p
Paralyser
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2004, 17:53
Location: Sweden

Post by Paralyser »

Ingen som kan svara på min fråga? Vill gärna veta. Eftersom det blir så många gånger lättare å snabbar att göra en värmesköld i glasfiber än plåt.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

skall man ha plåt så skall man väl ha en rostfri som INTE leder värme så bra,så filter INTE får varmluft,om du bara skall göra en avskärmning för filtret måste det vara mycket enklare att bocka en plåt likt ett L och skärma av,än att slabba med plast och dyl,men det är din bil och vill man vara lite orginell så skall man pröva sina egna ideer.. lycka till.
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Jo du har rätt i det .. tänkte lite konstigt =). Men ja tror ändå att leka med fogskum å grejjer i motorrummet inte är så bra va ?

JA skulle ta en Rostfri plåt... eller jag har det själv =) fungerar bra ..
Paralyser
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2004, 17:53
Location: Sweden

Post by Paralyser »

Okejokej :D Det blir en plåt.
Får leka med fogskummet nån annanstans :-)

Tackar!
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

Tillsammans med värmesköld måste även filtret ha extra mkt kall luft. Att bara bygga en värmesköld räcker inte utan man måste även bygga kallufttillförsel för att tillgodose de små fördelar med öppet filter.

Visst, värmesköld skyddar en del, men den i sig själv blir ju varm och genererar värme till filtret. Jag skulle vilja påstå att kalluft är prio ett, därefter bygga skydd. Kommer det inte tillräckligt med kall luft till filtret förlorar man dess egenskaper med sämre resultat än standardfilter som följd.
lljungberg
Posts: 151
Joined: 17 Aug 2003, 15:57
Location: Sweden
Contact:

Post by lljungberg »

Se till att ta tilluften där det är ÖVERTRYCK också! Såg någongång en site där de testat dessa, australiensk vill jag minnas. I korthet så var det bäst precis under stötfångaren.
Post Reply