Död clio...

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Cartbo
Posts: 6
Joined: 19 Nov 2004, 15:05
Contact:

Död clio...

Post by Cartbo »

Fy fan jag och min bror var på väg till ett köp center här i stan och då såg vi en äldre herre vars bil hade stoppat, vi vände för att åka och kolla om han behövde hjälp. När vi var på väg över en stor bro så stendog min clio, PÅ VÄG UPPFÖR!

Nu tänkte jag höra med alla vänliga själar här om det är någon som har några ideer på vad som kan ha hänt?
Vi var ju på väg uppför och bilen bara dog inga konstiga läten eller nått bara dog.
Nu hemma har jag kollat lite på det men har ingen aning om vad det kan vara. Startmotorn går runt, tog bort luftburken och kolla ner så bensin kommer det oxå. det sista nu så har den små hackat lite men vet inte om det kan vara det...

snälla behöver hjälp...

Tack på förhand
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

Hej
Vilken Clio har du? Modell och år?
Cartbo
Posts: 6
Joined: 19 Nov 2004, 15:05
Contact:

Post by Cartbo »

jag har en clio 1,6 liters rt. årsmodel 92...
funderar på om det kan vara kamremen som har gett sig...

ha det gött!
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Blir det gnista om du lägger en tändkabel ett par mm från blocket o kör startmotorn? Gå inte för långt ifrån med kabeln bara, tändspolen kan ta skada.
jocke_hbg
Posts: 100
Joined: 19 Oct 2004, 03:22
Location: Sweden
Contact:

Post by jocke_hbg »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Cartbo</i>
<br />jag har en clio 1,6 liters rt. årsmodel 92...
funderar på om det kan vara kamremen som har gett sig...

ha det gött!
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Om du öppnar oljepåfyllningslocket och tittar ner så ser du kamaxeln. snurrar den så är remmen hel. Iom att du har provat redan att köra runt startmotorn kan jag ge dig detta "tips". För skulle kamremmen vara av så har du troligen redan krökt ventilerna....[xx(]
Hur långt har bilen gått?
Kolla alla kablar till tändningen och tändmodulen så att dom sitter fast och ingen korrision finns.
Cartbo
Posts: 6
Joined: 19 Nov 2004, 15:05
Contact:

Post by Cartbo »

Tänkte att jag skulle kolla på bilen imorgon. Bilen har gått ca 14000 mil...
Om vi skulle leka med tanken att det är remmen som har gjort sitt.. och ventilerna är krökta, vad tror ni att detta kalas går på att laga ungefär?

/Andreas
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Om motorn bara dör så kan det väl inte gärna vara motorras, det borde väl bli en hyfsad smäll när kolvar och ventiler slår ihop? Jag har aldrig provat, ta i trä...
På R19 -90 (1.8 F3N) så är rembytesintervallen 12000 mil eller max 5 år. Fast min gick nog nästan 10 år på första remmen, visste inte om tidsbegränsningen då... Snart dags för byte igen
Cartbo
Posts: 6
Joined: 19 Nov 2004, 15:05
Contact:

Post by Cartbo »

Jag kollad på bilen idag och det var remmen som gick av... jobbigt hoppas på att det bara är att sätta dit en ny och köra igen. Men det verkar inte som något annat har gett efter för motorn låter ju bra inga konstiga läten eller nått.. vi får se va bilmekanikern säger om den imorgon när han byter..

/Andreas
Post Reply