Talande varningssystem

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Lagunan
Posts: 68
Joined: 21 Aug 2004, 23:48
Location: Sweden

Talande varningssystem

Post by Lagunan »

Är detta talande varningssystemet olika för varje modell/årsmodell?

Lånade min chefs Laguna (något år nyare än min).
Jag glömde - med flit - säkerhetsbältet och då talade rösten om det för mig.

Det gör inte min.

Förvisso en liten bagatell och typ värsta I-landsproblemet (det är inte ens ett problem).. Men en fråga är det nog allt :)

Varför tjatar inte "gubben i lådan" när jag glömmer bältet?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Kan inte låta bli att berätta en historia som jag tror är helt sann.
En bekant berättade att maken skulle ut en sväng med deras Laguna. Han vevade ner rutorna, struntade i bältet och åkte iväg med rösten tjatande om säkerhetsbältet. Bakom ett gathörn stod polisen och hade kontroll och hörde förstås rösten. De lär ha tyckt att det var jätteroligt! [:D]
Själv gillar jag bilar som håller truten :)
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Post by A-K »

så kan det gå ibland. Tycker också det e bra med bilar som håller tyst.
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

[:)] Det fanns tom 2003, nu är det bortplockat, tyckte också om "snacket" Nu snackar bara GPSen /Christer
rasmus
Posts: 2
Joined: 08 Mar 2005, 16:21
Location: Sweden

Post by rasmus »

Måste ju vara en kontakt i bälteslåset som inte fungerar. Måste byta bälteslåset antar jag
Tycker att det är kanon med en bil som pratar. helst om man har en fru som ALDRIG kollar in tankmätaren, där har rösten räddat henne många gånger.
User avatar
Tomas N
Posts: 152
Joined: 28 Feb 2005, 20:50
Location: Sandviken

Post by Tomas N »

Hej!
Vi nästa service så kan du ju be verkstaden att kolla om det är inaktivt i datasystemet. Det går ju att lägga till en massa olika funktioner och så klart ta bort funktioner.
Mvh Tomas.
Lagunan
Posts: 68
Joined: 21 Aug 2004, 23:48
Location: Sweden

Post by Lagunan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by rasmus</i>
<br />Måste ju vara en kontakt i bälteslåset som inte fungerar. Måste byta bälteslåset antar jag
Tycker att det är kanon med en bil som pratar. helst om man har en fru som ALDRIG kollar in tankmätaren, där har rösten räddat henne många gånger.
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Vad kan detta tänkas kosta? Vill ju inte lägga för mycket pengar på bilen - men å andra sidan vill man ju ha den så fräsch som möjligt.

Till er som inte gillar röstsystem - man kan ju stänga av det :)

Tankmätarn. Jag körde så lågt på mätarn så att jag inte vågade köra längre än till bensinstationen. Inväntade röstsystemet för att kolla var och när varningen kom. (tar med mig en dunk till sommarn och testar mer djupgående antar jag.
peking
Posts: 8
Joined: 11 Mar 2005, 17:38

Post by peking »

Skulle va ganska häftigt om man kunde ändra så han snackar svenska eller nåt!![:D]
Post Reply