Problem med hostande Scenic

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Ea_73
Posts: 7
Joined: 25 Mar 2005, 18:30
Location: Sweden

Problem med hostande Scenic

Post by Ea_73 »

Hej!

Fick precis problem med vår Scenic-01 2.0 16V.
Bilen började plötsligt att gå orent och det puffar ur avgasröret. Jag kan inte höra några missljud i motorn, men dock att det kan vara en läcka i avgasröret. Det känns dock inte som en eventuell läcka skulle innebära oren gång.

Till saken hör att vi precis köpt biln och att jag igår sköljde av motorn när jag tvättade bilen. Motorn var kall vi detta tillfälle. Kan det ha kommit fukt någonstans? Jag har dock kört med bilen idag utan att ha några problem.

Är det någon som kan komma med lite tips på vad man kan kolla på? Som vanligt kom detta olämpligt för kassan med nya sommardäck och service på inköpslistan.

/Andreas
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Det låter misstänkt att det krupit in vatten vid något tändstift eller tändkabel så det blir överslag
Ea_73
Posts: 7
Joined: 25 Mar 2005, 18:30
Location: Sweden

Post by Ea_73 »

Tack för tipset. Testar med att torka ur dessa imorgon. Återkommer med besked om hur det går. Har läst en hel del om dåliga katalysatorer och tändspolar på sidan. Jag håller tummarna för fukt.<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erik R19</i>
<br />Det låter misstänkt att det krupit in vatten vid något tändstift eller tändkabel så det blir överslag
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Kör Volvo också, läste nånstans att man måste blåsa ur tändstiftsbrunnarna med tryckluft efter motortvätt eftersom dom fylls med vatten... lycka till
Ea_73
Posts: 7
Joined: 25 Mar 2005, 18:30
Location: Sweden

Post by Ea_73 »

Hej igen!

Jag har tyvärr inte löst problemet ännu.
Verkar som den enda utvägen är att lämna den på verkstad. Något som irreterar mig är att jag inte ens kan lokalisera tändstiften. Är van vid Volvo och Audi sedan tidigare. Är ingen expert, men har alltid kunnat byta stift och tändkablar tidigare utan specialverktyg.

Det börjar bli tråkigt att åka buss. Är det så att man måste lossa ner den svarta grejen som sitter på toppen för att komma åt stiften?<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Erik R19</i>
<br />Kör Volvo också, läste nånstans att man måste blåsa ur tändstiftsbrunnarna med tryckluft efter motortvätt eftersom dom fylls med vatten... lycka till
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Ea_73
Posts: 7
Joined: 25 Mar 2005, 18:30
Location: Sweden

Post by Ea_73 »

Problemet är löst. Dum som man är så fattade jag inte att tändstiften satt där de satt samt att var och ett hade en egen tändspole. Inte lätt att vara nybörjare på renault.

Helt riktigt var det som du sa, Erik R19. Det var vatten i tändstiftsgången. Efter jag gjort rent dessa så funkar bilen som den ska igen.

Tusen tack för tipset.
/Andreas
Post Reply