Köpråd: Clio II 1.2 / 1.4

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
occe
Posts: 6
Joined: 15 May 2005, 15:45
Location: Sweden
Contact:

Köpråd: Clio II 1.2 / 1.4

Post by occe »

Hej.

Jag har bestämt mig att köpa en småbil p.g.a pendling 2 mil till jobbet varje dag. Tittade på 3 olika varianter (VW Polo, Toyota Yaris, Renault Clio) innan jag bestämde mig för att köpa en Clio. Det var definitivt den trevligaste bilen av de alla.

Nu skulle jag gärna ta emot lite köpråd och andra tips. Här är lite av de saker jag undrar över.

1. Tänkte att bilen ska kosta dryga 40', så det får nog bli en 99:a. Har den modellen några barnsjukdomar?
2. Vilken motor skulle ni valt? 1.2 eller 1.4? verkar som om 1.4 drar lite väl mycket för att vara en småbil.
3. Hur ser reservdelspriserna ut? Har hört att de är rätt höga.
4. Antar att det kan vara smidigt att köpa en bil som precis har bytt kamrem? kostar väl en del att byta?
5. Vanliga fel på bilen? Vad ska man leta efter?

Mycket tacksam för alla andra tips!

/oscar
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

om man säger så här liten motor är inte alltid en garanti för låg förbrukning,den brukar få jobba mer om dom är för små,så jag skulle valt 1,4 om jag valde mellan dom 2..
SiteAdmin
Posts: 666
Joined: 06 Dec 2002, 20:23
Location: Sverige

Post by SiteAdmin »

1.2 finns som 8V resp. 16V. 8V har 60 hk medan 16V har 75 hk.
1.4 finns också med 8/16V motor. 75 resp. 98 hk.

Jag skulle nog välja 16V framför 8V. Mer hästar betyder inte alltid högre förbrukning, men definitivt en trevligare karaktär och piggare framfart. Tyvärr ligger de lite högre i pris än 40K.
Ex. 1.2 16V http://www.blocket.se/view/4792264.htm? ... c=1&city=0

Japps, kamrem är viktigt. Hjullager och spolarpump är andra småsaker som "går".
Annars är det som alla andra bilar, kolla allt noga! Konditionstesta den på en Renaltverkstad om du är osäker.

Reservdelar köper du bäst hos Autofrance i Helsingborg. Om du är medlem i klubben får du dessutom rabatt.

Lycka till!
/J
occe
Posts: 6
Joined: 15 May 2005, 15:45
Location: Sweden
Contact:

Post by occe »

konditionstest på renaultverkstad, hur går det till? bara att komma in?

Hmm, ok, men kamremmen ska bytas efter 12.000 eller 5 år tror jag, så de flesta 99:or bör redan ha bytt...

men annars, hur e kvaliten på dessa lite nyare renault bilar?
Post Reply