Köpråd - Passat, 406 eller Laguna?

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
andreas_l
Posts: 1
Joined: 19 May 2005, 12:58

Köpråd - Passat, 406 eller Laguna?

Post by andreas_l »

Letar efter en rymlig begagnad familjekombi i prisklassen 50-75 000 kr. Prioriterade egenskaper:

- Rymlig både i kupé (bilbarnstolar i baksäte...) och lastutrymme
- Hyfsat driftsäker och hållbar
- Hyfsade driftskostnader (servicekostnader, bensinförbrukning runt ~0,8 L/mil blandat)

Mindre viktiga men inte helt betydelselösa egenskaper:

- Ljudnivå och komfort
- Köregenskaper
- Rostskydd

Utifrån detta har jag tre kandidater:

* Volkswagen passat variant 1997-
* Peugeot 406 kombi 1997-
* Renault Laguna 1999-2001 (faceliften av den "gamla" karossen)

Har ni något att tycka om dessa alternativ?
tiso
Posts: 73
Joined: 10 Mar 2004, 15:54

Post by tiso »

Jag valde själv mellan dessa tre modeller när jag skulle köpa bil förra året - jag var ute efter en 2-3 år gammal bil i 130 000 kr-klassen.

VW föll ganska snabbt bl a pga högt andrahandsvärde och dålig serviceorganisation (kanske är bättre nu, jag vet inte....). I den prisklassen som var aktuell för mig, så handlade det om exemplar som antingen hade gått för långt eller var för gamla...ibland både och [:)]

Peugeot låg länge bra till - utmärkt komfort, bra lastutrymme, bra pris, kändes som att man fick mycket bil för pengarna. Jag var en hårsmån från att köpa en 406:a med 2,2 l-motorn, men säljaren hade lite väl optimistisk syn på vilket pris han trodde sig kunna få ut.

Lagunan var egentligen inte intressant, eftersom jag ville ha minst 2-litersmotor, och då hamnade priset på fel sida om min smärtgräns. Men jag kunde inte låta bli att provköra en 1,8 l-Laguna och fick till slut ett så bra pris att jag inte kunde låta bli att slå till. Den slöa motorn vägs upp av bränsleförbrukningen på 0,72 blandad körning. Bra komfort, minst i klass med Puggen, och helt OK kupéutrymme. En nackdel - som för min del inte gjorde nå´t - är att lastutrymmet är ett skämt för att vara en kombi - men det vägs å andra sidan upp av att det är den ojämförligt snyggaste kombin på marknaden [8D]. En egenskap jag prioriterade var säkerhet, och där är det få bilar som slår senare års Lagunor på fingrarna!

Så mitt tips är, föga överraskande i detta Renaultforum [:D], Laguna. Men hittar du en fin 406:a så tror jag att det i ditt fall - som vill ha rymligt bagageutrymme - är ett minst lika bra val. Kvalitetsmässigt tror jag att Puggen och Lagunan är rätt likvärdiga, i all fall är jag väldigt nöjd också på den punkten med min Laguna.
tompa
Posts: 225
Joined: 24 Mar 2003, 19:16
Location: Hammeröa (Karlstad)

Post by tompa »

vet inte ifall detta är till någon nytta.

Pappa hadde en "gammal" laguna 2,0 tidigare och den var OK.Last utrymmet var riktigt bra (mycket sämmre i den nya han har nu).Och den var väll rätt så bra att sitta i med och några stärre fel under dom tre åren vi hadde den var det inte.Det som var var att bakbromsarna togslut fort och att dom fick byta elementet i den.Det enda jag tycker är synd med dom är att man sitter så högt eller om instrumäntbrädan är för lågt.

Sen har grannen en Peugeot 406 1,8 cassic.Fick skjutsa in dom till byn med den där.Inget för MIG kan jag säga.Vilken usel komfort satt som en påse nötter och kändes väldigt "B".Lastutrummet lär det int vara några fel på för dom har hundar (newfowland Eller hur det stavas).

Men det där med barstol vet jag inget om de båda bilarna.Men det är ju en viktig punkt i familje bils köpet.
Post Reply