Termostat

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Sasj
Posts: 20
Joined: 25 Nov 2004, 10:36

Termostat

Post by Sasj »

Har en Laguna -96 (2.0 8V)

Jag undrar om Renault i allmänhet och Laguna i synnerhet lider av okänsliga termostater? Min termostat beter sig i alla fall lite knepigt. När motorn är kall stiger vattentemperaturen relativt snabbt, termostaten verkar hålla tätt. MEN när den öppnar första gången verkar den släppa in en otrolig massa kallt vatten eftersom tempmätaren störtdyker från normal (där termostaten öppnar) ner till lite drygt halvvägs till normal. Därefter stänger den på nytt och tempen går snabbt upp till normal, där den öppnar på nytt och tempen sjunker. Lite mindre denna gång. Vid den tredje "öppningscykeln" verkar termostaten ha fått koll på läget och tempmätaren svajar betydligt mindre. MEN den ligger aldrig helt stilla, den svajar lite hela tiden.

Kanske är detta en petitess eftersom temperaturen hela tiden håller sig mellan normal och det lilla strecket precis under normal. (Ni vet ju alla hur en Reanault-tempmätare ser ut[;)]) Tempen är aldrig otillfredsställande låg, och vid tomgångskörning går kylfläkten igång strax efter det att tempen har gått en bit över normal. Så allt verkar någorlunda ok, men ändå lite lustigt.

Jag har haft detta fenomen på flera termostater. Topplockspackningen är garanterat ok, och det finns inget märkbart läckage i kylsystemet. Tycker att jag har luftat tillräckligt efter senaste termostatbytet...

Vad är forumets samlade åsikter och erfarenheter av detta?
Erik R19
Posts: 608
Joined: 23 Mar 2004, 10:31
Location: Sweden

Post by Erik R19 »

Såg nån som hade en teori om att detta beror på att termostaten var monterad bakochfram. Men den är väl gjord så att den inte ska gå att sätta fel väg gissar jag... Nä det måste väl vara termostaten som kärvar
Post Reply