Köpa Clio Sport

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
ultraz
Posts: 94
Joined: 19 Jan 2004, 18:21
Location: Sweden

Köpa Clio Sport

Post by ultraz »

Har sökt lite här på forumet men inte hittat tillfredsställande med fakta så jag postar denna tråd i hopp om tips, hjälp och råd.

Tösen funderar på att köpa en "ny" bil runt 100K och jag var som gammal clio 16v ägare ganska snabb att leta reda på ett par Clio Sport som skulle kunna passa.

Hon föll för färgen på denna och jag för utrustning samt mil och pris.

http://www.blocket.se/view/6349360.htm? ... c=1&city=0

Skulle dock behöva lite mer kött på benen angående denna modell. Har förstått att kamrem och koppling är dyra service åtgärder men hur är de att serva i övrigt?
Någon som har lite service intervaller i huvudet?
Har förstått att motorn skiljer lite på fas 1 och 2, vad mer förutom kosmetika?
Är inte inte ute efter några extra HK utan då hellre tillförlitlighet.

Skulle behöva lite ris och ros av er som äger eller har ägt en Clio Sport,

För er vetskap så har den dessa bilar att konkurera med:

Seat Leon 20vt Sport

Audi A3 1.8T

Alfa 147 2.0TS

Golf GTi (IV)

Peugeot 206 GTi

Någon bil som kanske bör läggas till?
Alltså en hyggligt kompakt bil med lite pulver och mycket utrustning.

Väldigt tacksam för all hjälp...
You are what you race ;)
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Halo! Har själv nyss köpt en -01 clio sport=) Och är mycket nöjd! Kan rekomendera den starkt.
De flesta 00-01 börjar närma sig 5 år eller över och då är det kamremsbyte på G, enligt servicebok där det står(tror jag) 5år/10000mil. Så är den inte bytt så är det dax! Inte kul om det blir potatis sallad av toppen;) Tror volvo tar ca:8300kr för ett byte :( Mycket pengar! Sen har jag hört att dämparna bak kan börja bli dåliga runt 5-6000 mil, likså AC pumpen brukar börja väsnas. När man ändå byter kamrem brukar man även byta vattenpumpen.

Sen vet jag inte vad mer som finns , men clio sporten är rejält byggd. Den är gjord för hård körning ex. bana.
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Hallå

Flyttade tråden.

Klart att tjejen skall ha en Clio Sport det kompetent liten vagn med bra med pulver i. men som även går att köra normalt med.

Förutom det allmänna intrycket av bilen så är det de prylar som jolle nämner ovan som kan kollas + att det inte är blött under baksätet (kan tydligen läcka in där).

Bilen drar lite soppa och service intervallerna (iaf på 01 som jag har) är på 2000 mil (vanlig service är inte så blodigt dyrt)

Kamremsbytet + 6000 mila servicen ligger mellan 12.000 och 14.000kr så 8.500 för bara rembytet stämmer nog.
5 års interrvall stämmer och enligt volvo är det väl 12.000 mil men i andra länder är det 6000 mil intervall som gäller på sporten... konstigt va

Skillnader mellan fas 1 och 2 är mest kosmetika enligt papperna är det samma effekt
Fas 2 har eluppvärmda stolar det har inte ettan.

Det var nog allt.... sammanfattningsvis så är det en kul liten bil med mycket väghållning och hjärta.
Nackdelarna är väl dyrt kamremsbyte och dyr försäkring, men vilken GTI bil har inte det?

Så nu e de bara att köpa en clio SPORT :D Det är mycket bil för den pengen.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Exakt! köp den och bli medlem=)
ultraz
Posts: 94
Joined: 19 Jan 2004, 18:21
Location: Sweden

Post by ultraz »

Någon som har en Clio Sport Phase II till salu runt 80.000?
You are what you race ;)
A-K
Posts: 354
Joined: 11 Apr 2004, 19:56
Location: Göteborg

Post by A-K »

ultraz wrote:Någon som har en Clio Sport Phase II till salu runt 80.000?
Tror ej du får en sport som e uttagen sent 01 eller senare för det priset. Måsste väl ha gått himla långt i så fall...
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Vi har ClioSporten som "andrabil" i familjen. I mitt tycke en bra lösning.

Vi har haft vår 02'a FasII i några år nu och är helt klart supernöjda. :)
Min kära hustru använder den till och från jobbet i stort sett dagligen, vilket funkar bra eftersom hon har relativt nära. För längre pendlingsresor ska man nog kika efter något mer moget... :wink:
Det bästa med en ClioSport i familjen är att jag kan knycka den och åka på banträffar och köra slalom med den. :D
Den är riktigt rolig och kompetent och hänger med många andra modifierade GTI-bilar i standardskick.

Överlag gillar vi Clion skarpt. En fantastisk liten bil som är hyggligt bekväm i stan, går som en kanonkula och är vansinnigt rolig att köra. Bra standardutrustning och hyfsad detaljkänsla i inredningen. Vi har inte haft några tekniska problem med vår förutom dålig mottagning på den standardmonterade radion.
ClioSporten är en riktigt bra kompromiss.

Ska man vara lite kritisk kan man ju dra fram några punkter som jag inte gillar.
Körställningen är sisådär. Jag vill ha pedalerna längre bort och ratten närmare mig.
ABS-systemet är inte bra. Det triggar lite för lätt. Man kan hamna i situationer då det inte går att bromsa. Detta har man enligt uppgift rättat till på de senare FasII'orna (de som har antispinn).
Utväxlingen på 5'an kunde vara mer komfortorienterad, på landsväg är den väl surrig. FasI är något högre växlad och varvar alltså lite mindre.
Den skulle kunna ha lite tuffare chassisättning original. Kränger lite för mycket för min smak.
Riktigt usel kvalitet på rattens skin i vår bil. Bör hålla längre än 3000mil innan det börjar bli dåligt. (Borde man nog försökt reklamera...)
Original avgassystemet gav på vår bil upp vid 5000mil, vilket är anmärkningsvärt dåligt.

Sammanfattningsvis...
Om man har tillgång till en annan bil i familjen för "seriösa" uppdrag, eller helt enkelt nöjer sig med en liten busbil och tar konskevenserna är det bara att handla. :D
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
ultraz
Posts: 94
Joined: 19 Jan 2004, 18:21
Location: Sweden

Post by ultraz »

A-K wrote:
ultraz wrote:Någon som har en Clio Sport Phase II till salu runt 80.000?
Tror ej du får en sport som e uttagen sent 01 eller senare för det priset. Måsste väl ha gått himla långt i så fall...
Fanns en röd till salu för dryga 80K för några veckor sedan som gått 7500.

Annonsen är borta så jag antar att den är såld men det är exakt de milen och det priset jag är ute efter!
You are what you race ;)
ultraz
Posts: 94
Joined: 19 Jan 2004, 18:21
Location: Sweden

Post by ultraz »

Tack för dina synpunkter och erfarenheter Falk!

Kanon att veta vad andra tycker att bilen har för fördelar och brister.

Nu gäller det bara att hitta rätt bil,

Synd att fas II är så mycket snyggare för det är svårt att hitta bilar till salu.
You are what you race ;)
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

ultraz wrote:Tack för dina synpunkter och erfarenheter Falk!....
Här har jag skrivit lite mer om hur bilen funkar när jag använder den som leksak... 8)
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4379
(Lite roliga actionbilder att kika på oxå...)
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
ultraz
Posts: 94
Joined: 19 Jan 2004, 18:21
Location: Sweden

Post by ultraz »

Falk wrote:
ultraz wrote:Tack för dina synpunkter och erfarenheter Falk!....
Här har jag skrivit lite mer om hur bilen funkar när jag använder den som leksak... 8)
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4379
(Lite roliga actionbilder att kika på oxå...)
Oj oj oj,

Snygga bilder men det där användningsområdet är jätteöverkurs!

Tjejen som ska ha den kör en TT idag vars motor aldrig sett livet över 3000 varv :)

(nej hon vill inte ha en sportkittad 1.2, 1.4 eller 1.6)
You are what you race ;)
ultraz
Posts: 94
Joined: 19 Jan 2004, 18:21
Location: Sweden

Post by ultraz »

Hittade denna på blocket men då är det import,

http://www.blocket.se/view/6366393.htm? ... c=1&city=0

DUm fråga men fanns Fas II med glaslucka?
You are what you race ;)
ultraz
Posts: 94
Joined: 19 Jan 2004, 18:21
Location: Sweden

Post by ultraz »

Provkörde en Clio sport i veckan,
Mycket fin utrustningsnivå på en så pass liten bil!

Allt var till belåtenhet utom växelådan!
Den var helt enkelt inte bra. Kändes som man tagit lådan från en Clio 1.4 RN -94.
Oprecisa lägen, långa lägen och allmänt standard betonat. Hade lite större förväntningar på just den punkten annars var bilen trevlig.
You are what you race ;)
Post Reply