Besiktning, R19 -96

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
skrepjonas
Posts: 1
Joined: 08 Dec 2005, 20:01

Besiktning, R19 -96

Post by skrepjonas »

Hej alla glada!

Häromdan som besiktigade jag min R 19 -1,4 -96.
Jag fick nedslag på 2 saker, den ena var glapp i spindelled som jag relativt snabbt kunde åtgärda. Det andra problemet är att jag har en spricka på bromsslang vänster fram.

Har inte provat att byta den ännu, men tänkte kolla om det är någon som gjort det tidigare.

Tacksam för alla tips....
Nybörjare....
User avatar
Erik R19X
Posts: 260
Joined: 07 Nov 2005, 21:52

Post by Erik R19X »

Visst har jag bytt, inte så svårt men nipplarna kan vara illa fastrostade
Orginalslang är snordyr, hör med Autofrance om det kan vara billigare där. Bromsrörsnycklar rår inte på fastrostade nipplar, man kan klippa av slangen och använda riktiga ringnycklar så minskar risken att muttergreppen dras runda... Häll på rostolja några dagar innan bytet. När slangen är loss rinner bromsvätska ut, det går att motverka med en plastpåse klämd under locket till bromsvätskebehållaren
Sen får du fylla på vätska och lufta minst på den sida du har bytt, troligen kanske hela systemet. Har luftnipplarna också rostat fast blir det problem.. :?
Ps undvik att trampa bromspedalen i botten under luftningen, då tar kolvpackningen stryk, trampa bara med "normala" slag. Luftningssats typ lock till behållaren med slang till reservdäcket är mycket bra!
Post Reply