Surr från inre backspegelns fäste (Espace)

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
ansk@hotmail.com
Posts: 148
Joined: 10 Mar 2006, 20:26
Location: Huddinge

Surr från inre backspegelns fäste (Espace)

Post by ansk@hotmail.com »

Vi har en Renault Grand Espace -04. En jättebra bil som faktiskt aldrig krånglat.

Däremot har jag länge gått och trott att det finns något elektromekaniskt som surrar i displayen. Ett svagt surrande, men då bilen är så pass tyst för övrigt lägger man lätt märke till ljudet.

Nu har jag kommit på att surrandet kommer från fästet för den inre backspegeln. Fästet är en bullig grej på vindrutans insida och står i förbindelse med innertaket genom en liten plastkanal.

Vet någon vad som finns i inre backspegelns fäste? Jag har inte brytt mig om att ringa återförsäljarens verkstad. Jag har mycket gott att säga om dem för övrigt, men det verkar inte veta mycket om Espace.

Anders
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Det är fläkten till sensorn som mäter kolmonoxid och fukt i bilen. Den avläses av acn. Om tex du kör i en tunnel med avgaser så stängs luften utåt. Om det är fuktigt så drar den igång acn.

Den skall vara väldigt tyst, kräv byte på gar annars kanske den börjar låta som &¤#&¤#/ om 1-2 år.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
ansk@hotmail.com
Posts: 148
Joined: 10 Mar 2006, 20:26
Location: Huddinge

Post by ansk@hotmail.com »

chh wrote:Det är fläkten till sensorn som mäter kolmonoxid och fukt i bilen. Den avläses av acn. Om tex du kör i en tunnel med avgaser så stängs luften utåt. Om det är fuktigt så drar den igång acn.

Den skall vara väldigt tyst, kräv byte på gar annars kanske den börjar låta som &¤#&¤#/ om 1-2 år.
Tack för svar!

Det är dags för 3.000-milaservice om någon månad och då tar jag upp problemet.

Tänk vad saker går framåt. Första bilen, en Volvo 142 -68 ärvd av farsan, där hade man ju aldrig hört ett sånt här ljud pga annat oväsen.
Post Reply