Stora startproblem R19

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
thomas77
Posts: 2
Joined: 13 Mar 2006, 09:51

Stora startproblem R19

Post by thomas77 »

Hej

Det började en dag med att bilen inte startade. När jag vred på tändningen lyste att elektronik, fläktar o.s.v. i bilen. När jag vred ett steg till för att starta så var det knäpptyst, den enda som hördes var ett klick från motorn. Jag laddade batteriet och hamrade lite på startmotorn, efter det startade den. Jag parkerade härdanefter i en backe, och bilen kunde rullstartas.

Nu är även batteriet helt dött, det enda som händer när jag vrider på tändningen är att det lyser svagt på instrumentpanelen. Vad skall jag göra? Kan inte så mycket om bilar :cry:

Att batteriet behöver bytas hänger jag med på, men har även startmotor gett med sig tror ni? Har hört att det är dyrt med en ny startmotor. Är det svårt att byta batteri i en R19 RN 1,4 1993?

mvh Thomas
User avatar
Clio_fidde
Posts: 780
Joined: 28 Dec 2003, 14:24
Location: Borås

Post by Clio_fidde »

Är ju inte säkert att det är fel på batteriet. Klicket du hör kommer från startmotorrn. Jag tycker det låter som generatorn har gett upp och inte laddar upp ditt batteri.
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
thomas77
Posts: 2
Joined: 13 Mar 2006, 09:51

Post by thomas77 »

Tack för ditt svar.

Jag lyckades köra 6 mil med den, om generatorn hade varit sönder skulle då inte bilen stoppat efter vägen, eller har jag fel? Kan ju som sagt inte så mycket om bilar. :)
Robin
Forumpolis
Posts: 2776
Joined: 07 Dec 2002, 12:22
Location: Sundsvall
Contact:

Post by Robin »

Hej !

Om din generator har gett upp så borde det lysa en röd laddlampa på instrumenteringen.

du har inte tillgång till mätinstrument ? mät i sådant fall volt över polerna på batteriet när bilen är igång så ser du hur mycket den laddar !

Jag tror att ändra så drar något tjyvström (innerbelysning??) någonstans eller tar inte batteriet någon laddning längre ? hur gammalt är det ? finns det syra och vatten i det ?

Lycka Till !
Robin Gillström / Sundsvall-Alnö Medlem #531

Bästa med Renault är att andra tror dom är sjukt dålig =)
Bilar: Renault Koleos "Kolioxen" -08 Dynamique Executive DCI: 21 Turbo Quadra 2,0 8v -92: Clio V6 2002:
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

borde inte vara generatorn. om det var generatorn som var felet så går inte bilen att putta igång när det är "tomt".

Om bilen laddar ur batteriet så känns det som att den drar tjuvström. (som robin säger... innebelysning, kolla även belysningen i skuffen)


Har du provat att ladda batteriet och inte slå på startmotorn... går den igång då ? om inte knacka på startmotorn, går den igång då så är startmotorn boven.

Lycka till
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Ett dåligt batteri efter laddning "tömmer" sej självt,intern kortslutning.
Ladda upp batteriet fullt låt sedan stå en dag, gjör sedan belastningsprov.Om ok så har du en strömtjuv.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Mr X
Posts: 167
Joined: 14 Mar 2005, 00:46
Location: Sweden

Post by Mr X »

finns väl annars mätsaker att mäta syravikten med för att se om batteriet är fräscht eller ej
Peter Nilsson
Hässleholm
CRS-medlem nr: 1450
Riddaren
Posts: 6
Joined: 19 Apr 2006, 00:37
Location: Kareby

Post by Riddaren »

Hej!
Hade samma problem med min R19.
Då var det startmotorn som var på väg att ge sig. Till slut gjorde den det oxå :( Problemet var att själva kuggen i startmotorn inte "hoppade" ut.
Nu vet jag inte hur händig du är, men det är inte dödssvårt att byta startmotor (även om den sitter idiotiskt!) Tag loss höger hjul och lossa avgasröret från grenröret (kan vara lurigt att få tillbaka) samt luftfiltret.
Sen tar du loss de bultar som startmotorn sitter med och pillar ut den via höger hjulhus.
Haynes har en del förslag hur man kan göra för att byta startmotor.


Provar du att byta startmotor själv så tag med dig din gamla till Meconomen så "får" du några slantar för den när du köper en ny.

Lycka till!
ab
Posts: 104
Joined: 14 Mar 2006, 19:59

Post by ab »

hade samma problem med min gamla 440 med 1,7l renault snurran...

bytte batteri och då blev det bättre.

men de där valeo generatorerna är sk*t,har jag hört.alla prisar bosch generatorer...
Post Reply