Någon mer än jag som kör på etanol E85?

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Har bott flera år i Brasilien, där konverteras det till E100 hej vilt på alla bilar.. har ALDRIG hört om problem som det surras om på svenska forum.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Post by Thomas A »

Shells V-power ligger ju på 99 oktan med något tillsattsmedel. Jag tror en blandning av 80-85% 98 oktan + 15-20% E85 inte är speciellt annorlunda. Oktantalet höjs till runt 99.

Bilfabirkanterna säger att en inblandning upp till 15% är ok. Bensinen har ju redan en inblandning på 5% och det är på förslag en inblandning av 10%.

Brasilien har sedan långt tillbaka kört på en inblandning av 22%. Jag tror inte att bilarna har specialanpassats för denna bensin. Jag kan ha fel, och den som kan komma med relevanta fakta om detta, gör gärna det.
Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Post by Thomas A »

chh wrote:Har bott flera år i Brasilien, där konverteras det till E100 hej vilt på alla bilar.. har ALDRIG hört om problem som det surras om på svenska forum.
OT, var i Brasilien (min fru är från Belem)?
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Thomas A wrote:
chh wrote:Har bott flera år i Brasilien, där konverteras det till E100 hej vilt på alla bilar.. har ALDRIG hört om problem som det surras om på svenska forum.
OT, var i Brasilien (min fru är från Belem)?
Nice :) Rio de Janeiro och i Salvador (Bahia)
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Thomas A
Posts: 141
Joined: 15 Jan 2006, 10:48

Post by Thomas A »

chh wrote:
Thomas A wrote:
chh wrote:Har bott flera år i Brasilien, där konverteras det till E100 hej vilt på alla bilar.. har ALDRIG hört om problem som det surras om på svenska forum.
OT, var i Brasilien (min fru är från Belem)?
Nice :) Rio de Janeiro och i Salvador (Bahia)
Kul!
Post Reply