Går bara på 2 cylindrar

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Megane1,6RN
Posts: 9
Joined: 17 May 2006, 13:37
Location: Nossebro

Går bara på 2 cylindrar

Post by Megane1,6RN »

Hej ! Jag har en Megane 1,6 RN som bara går på 2:an och 3:an . Har någon varit ute för det ? Den har gått 17 000 mil.
Megane 1,6 RN -99
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

kan det vara tändspolarna? Sök på Tändspolar så finns det en massa info

Lycka till
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Gamla 1,6 motorn har problem med att jodningen av insprutningens kabelhärva går av. 2 svarta kablar som sitter i samma kabelsko (ringtyp) och är fastskruvade i motorblocket intill den jordfläta som kommer ifrån torpedväggen vid batteriet.Där är nog felet.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Megane1,6RN
Posts: 9
Joined: 17 May 2006, 13:37
Location: Nossebro

Post by Megane1,6RN »

mange wrote:kan det vara tändspolarna? Sök på Tändspolar så finns det en massa info

Lycka till
Ok !! Den går på alla 4:a när man startar motorn kall . Sen när man har kört några km och stänger av motorn och startar efter en stund så går den bara på 2. Jag har ryckt tändkablarna från 1:an och 4:an . och även den på tändspolen som är till dom.
Megane 1,6 RN -99
Megane1,6RN
Posts: 9
Joined: 17 May 2006, 13:37
Location: Nossebro

Post by Megane1,6RN »

Dennis wrote:Gamla 1,6 motorn har problem med att jodningen av insprutningens kabelhärva går av. 2 svarta kablar som sitter i samma kabelsko (ringtyp) och är fastskruvade i motorblocket intill den jordfläta som kommer ifrån torpedväggen vid batteriet.Där är nog felet.
Ok tack för tippset !! Jag ska gå ut och kolla det med en gång
M.v.h. Dennis Andersson.
Megane 1,6 RN -99
Megane1,6RN
Posts: 9
Joined: 17 May 2006, 13:37
Location: Nossebro

Post by Megane1,6RN »

Megane1,6RN wrote:
Dennis wrote:Gamla 1,6 motorn har problem med att jodningen av insprutningens kabelhärva går av. 2 svarta kablar som sitter i samma kabelsko (ringtyp) och är fastskruvade i motorblocket intill den jordfläta som kommer ifrån torpedväggen vid batteriet.Där är nog felet.
Ok tack för tippset !! Jag ska gå ut och kolla det med en gång
M.v.h. Dennis Andersson.
Nej Kablarna är hela och ser fina ut. Det konstiga är ju att den går på alla 4:a när den är kall. och sen börjar den gå på 2
Megane 1,6 RN -99
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Om felet är temp beroende och 2 cyl faller ifrån så kan det vara någon lindning i tändspolarna som bråkar.Men i förebyggande så kolla kopplingshandsken till styrboxen, spraya elektronikrengörare och rengör stiften med en tandborste.Om du har en tändlägesgivare med intergrerat kopplingstycke alltså utan kabelstump, så brukar även den orsaka driftstörning.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Megane1,6RN
Posts: 9
Joined: 17 May 2006, 13:37
Location: Nossebro

Post by Megane1,6RN »

Dennis wrote:Om felet är temp beroende och 2 cyl faller ifrån så kan det vara någon lindning i tändspolarna som bråkar.Men i förebyggande så kolla kopplingshandsken till styrboxen, spraya elektronikrengörare och rengör stiften med en tandborste.Om du har en tändlägesgivare med intergrerat kopplingstycke alltså utan kabelstump, så brukar även den orsaka driftstörning.
Nu har jag kollat dom sakerna du sa , lossade handsken till boxen och det såg jättefint ut där rent och torrt med fett. Tog loss stiften och kollade dom är torra och jag kollade gnistan på 4:an men det var ingen. sen tog jag ett annat stift och kollade och då var det gnista Samtidigt som den startade på 1:an också. så jag skruvade i 4:ans stift och startade bilen och nu gick den på alla igen . Så den har väl kallnat nu och då går den på alla.
Megane 1,6 RN -99
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Felet verkar inringat till tändspole.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Megane1,6RN
Posts: 9
Joined: 17 May 2006, 13:37
Location: Nossebro

Post by Megane1,6RN »

Dennis wrote:Felet verkar inringat till tändspole.
Ok ska kolla det. Tack för hjälpen.
Megane 1,6 RN -99
Megane1,6RN
Posts: 9
Joined: 17 May 2006, 13:37
Location: Nossebro

Fixar nu

Post by Megane1,6RN »

Megane1,6RN wrote:
Dennis wrote:Felet verkar inringat till tändspole.
Ok ska kolla det. Tack för hjälpen.
Tack för hjälpen ! åkte till skroten och köpte en tändspole som hade gått 9000 mil för 400 kr. Nu funkar bilen igen, och den håller nog ett tag till.
Dennis..
Megane 1,6 RN -99
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Bra att det löste sej :lol:
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Post Reply