Elsystemet/vindrutetorkare Laguna

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Gunnar57
Posts: 1
Joined: 26 May 2006, 16:22

Elsystemet/vindrutetorkare Laguna

Post by Gunnar57 »

För några dagar sedan slutade vindrutetorkarna att fungera på min Laguna 1.8 -02. Jag lämnade in bilen på Bilia som konstaterade att det uppstått ett fel i el-systemet. Bilens elbox måste bytas ut till en kostnad på ca 9000 kronor. Inga andra elektriska fel finns på bilen.
Har någon någon erfarenhet av detta?
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Låter lite märkligt, eftersom bilen är ny ring och prata med Reanult Göteborg.. oftast så behöver du man bara betala 25-50% eftersom bilen är så pass ny. ANnars kan du se om du hittar en box på skroten.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

Det är hela styrboxen alltså? Den är dyr, den är bilens dator och styr all elektronik. Min morbror fixade en sådan styrbox en gång till en Fiesta -89, det var någon lödning eller någon korrision eller en kabel som behövde bytas, men det var himla pilligt och det var mängder av trådar som gick in och ut och ovan och nedan, men som pensionär hade han gott om tid att reda ut spagetthin. Antar att dessa boxar är ännu mer komplicerade idag, säkert ett busenkelt fel men tar år att hitta så därför byter de för det är enklast och snabbast...

Gah!
Jobbigt.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Relä till torkare (i hållare) sitter i boxen(UCH) så den kan mycket väl vara enkelt fel. Ta bort batt och bygg ut den, sitter tv under ratten vid säkringarna, lite pill. Du får ta bort knapp satsen med anti sladd knappen (3 knappar bredvid varandra) etc.. bara och slita... Om boxen är original sitter även ett ”spännband” du måste kapa. När du monterar den så använd buntband. Innan du tar ut den prova att trycka hårt på alla relän.
:D Kan vara enkelt fel om du har tur. hehe
Du kan även fråga mekarna vilken felkod som stod i boxen... Då kan jag ev hjälpa dig.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Andy_83
Posts: 61
Joined: 14 Apr 2006, 11:29

Post by Andy_83 »

Kolla annars med ditt försäkringsbolag. Min ac hade pajat och då sa BILIA i Lund åt mig att använda min maskinförsäkring. Jobbet, ny kondensor och ny kompressor slutade på 23000, jag pröjsar 3000 så det känns ju rätt skönt. Jag har folksam, kolla, frågan är ju fri

Ps. Tråkigt låter det iaf, och ännu tråkigare med tanke på att vi har samma bil fast min är -03, hoppas inte jag har det att vänta. Lycka till
Laguna II -03
MVH //Andy, Lund
kawabjorn
Posts: 9
Joined: 08 Jan 2007, 21:54
Location: Ludvika

Post by kawabjorn »

Har också problem med torkarna fram på min laguna 1,6 -02. Idag när jag åkte hem från jobbet gick det inte att stänga av dem. Stängde av motorn med knappen, torkarna gick fortfarande. Tog ur nyckelkortet, torkarna gick fortfarande. Gick ut bilen och låste, gick fortfarande.
Enda sättet att få dem att stanna var att ta ur säkringen.
Testade att koppla från batteriet ca en kvart, torkarna drog igång direkt när jag kopplade in batteriet.

Någon som haft samma problem?
Björn Sandin, Laguna 1,6 combisedan -01
kawabjorn
Posts: 9
Joined: 08 Jan 2007, 21:54
Location: Ludvika

Post by kawabjorn »

Hade bilen på Volvo idag. De gjorde felsökning och sa att det var ett torkarrelät som var trasigt. Meken knackade lite på relät och torkarna fungerade som de skulle igen. Troligen bara kortvarigt. För att reparera behöver hela elektronikenheten bytas, kostnad 5100 + 700 i arbete=5800 kr. Lite dyrt tycker jag för ett trasigt relä.
Men jag måste berömma Volvo i Ludvika, Mycket snabb service och de kontaktade mig flera gånger för att informera.

Någon som vet om det går att byta komponenter på denna elektronikenhet?

MVH / Björn
Björn Sandin, Laguna 1,6 combisedan -01
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

JUpp , bara o löda :)
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
kawabjorn
Posts: 9
Joined: 08 Jan 2007, 21:54
Location: Ludvika

Post by kawabjorn »

Bra :D
Går det att få tag på nytt relä någonstans?
På Volvo sa det att om man tar bort boxen måste den programmeras på nytt, stämer det?
Björn Sandin, Laguna 1,6 combisedan -01
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Det viktiga är att ta loss den när batt är frånkopplat. Annrs måste den bindas med växelåds datorn + motor datorn. Det är olika relän beroende på USH. SÅ du får ta ut den först och titta.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
kawabjorn
Posts: 9
Joined: 08 Jan 2007, 21:54
Location: Ludvika

Post by kawabjorn »

OK, när jag vet vilket relä det är, hur får jag tag på ett nytt?
Björn Sandin, Laguna 1,6 combisedan -01
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Elfa borde väl ha något eller så löder du dit kablar som du drar till en sockel och köper ett relä på biltema :D Be en elnisse kolla på kortet ordentligt,ibland kan det bara vara dåliga lödningar eller någon dålig transistor. Relän går att testa när dom sitter på kortet. Men funkar det inte iaf så måste du be Renault byta USH, det går inte att ta någon annan beg.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
harrihonda
Posts: 4
Joined: 14 Jan 2007, 18:12

Post by harrihonda »

Har lite trubbel med elhissen på passagerarsidan.
Går det oxå via ngt. relä i den magiska o dyra reläboxen (UCH).
Eller styrs det via ngt. annat??
Mr. chh verkar ju vara en frälsare för oss med Renault.
User avatar
fruktsallad
Posts: 169
Joined: 09 Apr 2005, 15:19
Location: Uppsala
Contact:

Post by fruktsallad »

Jag tror att jag kan ha samma problem..
helt plötsligt la fram torkarna bara av..
Men bak torkaren fungerar..
Är det samma problem eller är det nått annat sk*t..
TAck från Fruktsallad
Joacim Johansson medlem 1456
LAguna V6 3.0 (uppsala)
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

fruktsallad wrote:Jag tror att jag kan ha samma problem..
helt plötsligt la fram torkarna bara av..
Men bak torkaren fungerar..
Är det samma problem eller är det nått annat sk*t..
Har du kollat kontakten till motorn, brukar blir "grön" ibland.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Post Reply