kamrem av på R19 F7P

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

kamrem av på R19 F7P

Post by figgesoft »

Hello.

Har spanat in en billig R19 16V med avhoppad kamrem.

Det ska ha skett i en högerkurva med väldigt lågt varvtal/fri-kopplad.

Är det stor risk att motorn ser ut som sallad? (ventilerna)
Eller finns där en chans att det bara är att slänga på en ny
kammrem och att allt funkar igen?

If not:
Är det jobbigt att byta toppen?
Har hört att eftersom det är ALU topp så måste man grad och moment spänna pinnbultarna för att sedan varmköra motorn, och gradspänna dem igen. mm m mm.

:?

Tacksam för snabbt svar... Dennis?
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Om jag säger så här,lågt varvtal vad är det när det finns 16 ventiler som kan krocka med 4 kolvar,om den bara varvade 1500-2000 så har den många möjligheter att förstöra,jag har ett topplock från en gubbkörd 440 turbo inte samma motor men bara 8v 2 st var som ett s,jag tror inte en 19 16v klarar ett kamremsras bättre...jag skulle ändå tagit bort toppen om det hänt en sådan sak och sätta dit den skall inte vara så svårt,om man är lite händig ,men kan ju kosta lite,kolla vad du får ge för en topp åxå,om du skulle vara tvungen att fixa en ny.....behövs en kamremssats åxå och en sotningssats ,så det kan kosta lite en sån sak.....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Enkelt sätt att kolla tätheten är att....

-Ur med stiften,sätt en mejsel,pinne på kolvtoppen,vrid försiktigt vevaxelen så att kolvarna står minst 15 mm under övre dödpunkt (så att inte riskera att skada ev hela ventiler)

- Vrid kamaxel så att tändläge inträffar för respektive cylinder,gämför med riktning rotor/fördelarlock.

- Tillverka en adapter till tändstifthålet genom att slå ur porslinet och svetsa dit en nippel så att du kan ansluta en slang på.

-Sätt dit adaptern på den cyl där tändning skall vara och blås i slangen.(krokig ventil=luftljud i insugrör eller avgasrör eller både och)

-Vrid runt kamaxel till nästa 3 st.

-100% att du ändå har krokiga ventiler gisningsvis 6st.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

okej. det var mina farhågor..

Jag funderade annars på att köpa en ny kamrem,
slänga på den och
snurra runt vevaxeln + kamaxlarna för att lyssna om något går emot.

Alternativt ställa veven precis under TDC som Dennis skriver, och snurra på kamdreven.

Ska transportera bilen 30mil.. har bara B-körkort så det går inte att hyra ett tungt släp... Nåja. jag får se om jag beslutar mig att köpa bilen.

Hittade en donator på skroten. 22000mil 2500kr för komplett motor..
ganska överkommligt. Men det är transporteringen av bilen som bådar.... huj

:roll:




tack för svaren!

mvh
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
Post Reply