Funderingar kring Clio 16V

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Clio_fidde
Posts: 780
Joined: 28 Dec 2003, 14:24
Location: Borås

Post by Clio_fidde »

Widar wrote:Att oljemätarna krånglar är mer en regel än ett undantag, jag tror inte jag hört någon som haft en clio där alla mätarna funkar.

Oljenivå fungerar bara vid endast tändning, alltså inte när motorn är igång.
Oljetemp funkar inte på min bil.
Oljetrycket i min är runt 3 vid kall, sjunker ner till strax under 2 vid tomgång, upp mot 4 och över vid inspirerad körning.

Mvh
Alla mina mätare funkar! HA! :wink:
Fredrik Salokangas - Borås #1418
Renault Clio 16V - busbilen
Renault Laguna 2.0T - familjebilen
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Kolla som sagt upp när kamremmen är bytt. Det är inte gjort i en handvändning. Jag vet inte om du skruvar själv, i så fall är det kanske inte så blodigt men ska bilen lämnas in på verkstad brukar det gå på en rejäl slant.

Servon surrar lite mer när man står still och i ändlägena vill den gärna skrika till lite. Svårt att veta om just detta exemplar skriker mer än något annat.

På min funkar tyvärr inte oljetempmätaren. Läste på det engelska forumet att det brukar vara givaren på blocket som trilskas. Har inte hunnit kolla upp det närmare.

Lycka till!
Mattias Nordenström - Nordenström Racing
Bilar: Renault Clio 16V -92, Renault Clio 1.4 -01, BMW M3 E36 -98
User avatar
hazp
Posts: 50
Joined: 17 May 2006, 15:42
Location: Götrborg
Contact:

Post by hazp »

Jag minns inte, tror inte oljenivån gav utslag vid tändning. Den är ju inte viktigare än att jag kan använda oljestickan ändå. Oljetemp hade där emot varit bra om den funka, så den lär jag fixa.

Styrservon funkar iofs, kan lugna mig tills den ger med sig helt om inte annat. Styrningen funkar utan servo ändå..Får se om jag kan jämföra med någon annan någon gång.

Farsan ska lyfta upp bilen någon dag & kolla underredet samt tala med ägarn om vad han fixar innan jag köper bilen (vissa saker har han sagt att han ska fixa innan han besiktigar den), för nu har jag bestämt mig, den ska jag ha.

Han skall även kolla upp om kamrem och koppling är bytt.. Annars är farsan den som skruvar och jag passar på att lära mig, vill så gärna meka själv. Men i brist på plats kan jag bara göra det tillsammans med farsan, för han har tillgång till plats.
Patrik Nilsson - Gbg, forna CRS: 1855
Såld: Clio 16v -93, RIP: 5 GTS -89
User avatar
hazp
Posts: 50
Joined: 17 May 2006, 15:42
Location: Götrborg
Contact:

Post by hazp »

Tillbaka i vårt lite för kalla land från en lite för varm semester, ringde farsan ägarn av Clion för att träffas och äntligen göra affär av detta väldigt utdragna bilköp.

Dock hade besiktningen påpekat att höger fjäder fram gått av en bit på toppen. Vad jag förstår från forumet är det inte svårt att ta av dämparn, inte heller att byta fjäder om man har fjäderspännare..har jag uppfattat korrekt?

Sedan upptäckre ägarn rost i ena bakskärmen, hur sitter dessa fast, bultade eller svetsade?

//hazp
Patrik Nilsson - Gbg, forna CRS: 1855
Såld: Clio 16v -93, RIP: 5 GTS -89
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

hitta en utan rost i bakskärmarna är svårare än att hitta en med .......svetsa svetsa....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
hazp
Posts: 50
Joined: 17 May 2006, 15:42
Location: Götrborg
Contact:

Post by hazp »

Jo, det är därför jag undrar hur skärmen sitter fast..för att få loss den... :roll:
Patrik Nilsson - Gbg, forna CRS: 1855
Såld: Clio 16v -93, RIP: 5 GTS -89
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

hazp wrote:Jo, det är därför jag undrar hur skärmen sitter fast..för att få loss den... :roll:
vinkelslip
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
hazp
Posts: 50
Joined: 17 May 2006, 15:42
Location: Götrborg
Contact:

Post by hazp »

Ajfan..jag kanske skulle kollat på bild innan jag fråga, hade för mig det var en lös del :(
Patrik Nilsson - Gbg, forna CRS: 1855
Såld: Clio 16v -93, RIP: 5 GTS -89
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

nej skruvade bakskärmar har jag inte sett sedan pv,bubblan o dom bilarna...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
hazp
Posts: 50
Joined: 17 May 2006, 15:42
Location: Götrborg
Contact:

Post by hazp »

oj, är det så gammalmodigt..måste ändå skylla på farsan, han som undrade och han som kommer från dom svunna tiderna ;)


//hazp
Patrik Nilsson - Gbg, forna CRS: 1855
Såld: Clio 16v -93, RIP: 5 GTS -89
Post Reply