Magnetventil

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Pakke
Posts: 17
Joined: 25 May 2006, 13:29

Magnetventil

Post by Pakke »

Varningslampan 'Fuel injection faulty' tändes idag på bilen och jag stannade o hörde att det surrade j*kligt högt från motorn. Det var magnetventilen som förde ett j*kla liv.
Är det magnetventilen som behöver bytas då, eller låter den pga något annat tro?
:?:
Patrik Källbom - Linköping
Kör Laguna II 1,9 dci
h.kjellin
Posts: 503
Joined: 09 Dec 2002, 19:40
Location: Sweden
Contact:

Post by h.kjellin »

Vilken magnetventil?
Håkan Kjellin, Storå
Pakke
Posts: 17
Joined: 25 May 2006, 13:29

Post by Pakke »

ursäkta, den sitter längst uppe till vänster i motorutrymmet.
I Dialogys heter den 'Turbocharger regulation solenoid'
"Hänger" med en gummifästning.
Patrik Källbom - Linköping
Kör Laguna II 1,9 dci
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Re: Magnetventil

Post by chh »

Pakke wrote:Varningslampan 'Fuel injection faulty' tändes idag på bilen och jag stannade o hörde att det surrade j*kligt högt från motorn. Det var magnetventilen som förde ett j*kla liv.
Är det magnetventilen som behöver bytas då, eller låter den pga något annat tro?
:?:
Titta så EGR ventilen inte är fullproppad med sk*t.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
figgesoft
Posts: 1864
Joined: 21 Aug 2003, 07:33
Firstname: Fredrik
Surname: Sjöholm
Location: Landskrona
Contact:

Post by figgesoft »

EGR ventil = magnetventil.
Fredrik Sjöholm - Landskrona / Medlem#1430
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Undersök noga.. annars kan det bli dyyrt.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Hmm hälften av postingen försvann.

Om du får det felet du säger, så beror det ofta på att EGR ventilen är igensatt. (vanligt på din modell) Problemet blir extra vanligt om man fyller motorolja till max när motorn är kall. (ha hällre lite mindre olja) Problemet uppstår också om lagren till turbon är dåliga eftersom den läcker då olja som med soten blir klibbig massa. Ventilen är inte så bökig att rengöra. När den är igensatt så får du oftast effekt förlust också. Även om ditt fel inte beror på Egr ventilen så kan jag rekommendera att rengöra den alla 3000-4000 mil minst.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Pakke
Posts: 17
Joined: 25 May 2006, 13:29

Post by Pakke »

tack för informationen! ska försöka få bort egr ventilen imorn, testade att göra det för ett tag sen men den satt så j*kla hårt så jag struntade i det..
bra tips för o få bort den? läste i detta forum om det och där hade dem tagit i så den gick av... :?

http://www.renaultforums.co.uk/general- ... hlight=egr
Patrik Källbom - Linköping
Kör Laguna II 1,9 dci
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

Pakke wrote:tack för informationen! ska försöka få bort egr ventilen imorn, testade att göra det för ett tag sen men den satt så j*kla hårt så jag struntade i det..
bra tips för o få bort den? läste i detta forum om det och där hade dem tagit i så den gick av... :?

http://www.renaultforums.co.uk/general- ... hlight=egr
Dränka den i diesel/rostlösare dagen innan kanske underlättar. Har själv haft tur att dom suttit ganska löst. Hur som helst, lycka till!
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Post Reply