Köpråd däck till Laguna II

Köpråd, hjälp och tips vid köp av Renault.
Ej annonser eller länkar till andra annonser

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Doctah
Posts: 3
Joined: 12 Apr 2005, 13:43
Location: Sweden

Köpråd däck till Laguna II

Post by Doctah »

Hej
Det är snart dags för nya sulor på min Laguna 205/55/16. Idag sitter det ett par Dunlop Sport 2000, vilket verkar vara standard på lagunorna. Har väl inget direkt negativt att säga om de däcken som sitter på, men man är ju sugen på att få bäst däck för pengarna som passar till min landsvägskryssare. Vad har ni andra med lagunor för sulor på era bilar?
Renault Laguna 2.0T Classe Affaire -03
User avatar
chh
Posts: 1451
Joined: 07 Oct 2003, 14:10
Location: överum
Contact:

Post by chh »

235/45-17 Goodyear F1 GDR3, kanon bra !! Som vinterdäck har jag 215/55-16 Gislaved Nordfrost 3.
Coupe GT ---->Christer Hultberg <----
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

vi har Michelin Pilot Sport på 2 däck och Michelin Pilot Primacy på 2 däck. 225/45-17 är dimensionen. Verkar vara helt oki däck
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
tompa
Posts: 225
Joined: 24 Mar 2003, 19:16
Location: Hammeröa (Karlstad)

Post by tompa »

Farsan hadde GT-Radial 225/45-17 (på 8x17 fälg) på sommaren och Gislaved Nordfrost 3 på vintern 205/55-16 (på orginal fålgarna).Men tyckte att vinter hjulen blev för breda för fälgen.GT däcken har hållt nästan i 3 sesånger ..eller är det bara 2 :?: men nu är dom TVÄRSLT.Bilen styrde inte riktigt som den skulle med dom heller kana lite lixom.
pain is temporary glory is forever

/\ R19 16V -92 Phase II.(min) Såld :(
\/ Laguna II 2,0T -03 (pappas) Till salu

http://www.garaget.org/?car=3143
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Re: Köpråd däck till Laguna II

Post by RolandM »

Doctah wrote:Hej
Det är snart dags för nya sulor på min Laguna 205/55/16. Idag sitter det ett par Dunlop Sport 2000, vilket verkar vara standard på lagunorna. Har väl inget direkt negativt att säga om de däcken som sitter på, men man är ju sugen på att få bäst däck för pengarna som passar till min landsvägskryssare. Vad har ni andra med lagunor för sulor på era bilar?
Dunlop är bra däck, håller en hög nivå för priset.
Michelin Premacy är bland det bästa i klassen, alla egenskaper sammantagna, rullar dessutom lättare än konkurrenterna = lägre bränsleförbrukning. Håller länge.
GoodYear har jag aldrig fastnat för, säkert grepp men högt rullmotstånd.
Jag skulle titta på Klébér, Michelins systermärke. Likvärdigt med Michelin, men något lägre prisnivå.
Nokian gör också riktigt bra däck, rimliga priser. Jag kör på Nokian.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Mr X
Posts: 167
Joined: 14 Mar 2005, 00:46
Location: Sweden

Post by Mr X »

Jag kör på Toyo Proxes T1-R. Kanondäck!! Sitter även fälgskyddslist på dom om det finns någon i närheten som kör bilen väldigt nära trottoarkanter.. :wink:
Peter Nilsson
Hässleholm
CRS-medlem nr: 1450
Jim
Posts: 5
Joined: 16 May 2006, 17:01

Däcktrycksövervakning

Post by Jim »

Hänger på tråden med en tilläggsfråga:

Behöver också snart byta sommardäck på Lagunan (225/45 R17), kan man köpa vilket märke som helst och ändå använda de gamla ventilerna för övervakning av däckstrycket?

Nu sitter det Continental SportContact på och de kostar i alla fall 1500kr/st, tänkte ev prova något annat märke.

Jimmie Adamsson - Karlskrona
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Re: Däcktrycksövervakning

Post by Tony »

Jim wrote:Hänger på tråden med en tilläggsfråga:

Behöver också snart byta sommardäck på Lagunan (225/45 R17), kan man köpa vilket märke som helst och ändå använda de gamla ventilerna för övervakning av däckstrycket?

Nu sitter det Continental SportContact på och de kostar i alla fall 1500kr/st, tänkte ev prova något annat märke.

Jimmie Adamsson - Karlskrona
ventilerna sitter fast i fälgen och så länge du inte byter fälg eller förstör övervakningen när du skiftar däck kan du ha vilket däck som helst i den dimensionen...jag köpte falken däck nyligen men jag har inte testat dom ännu..ca 1000kr kostar dom....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
RolandM
Posts: 296
Joined: 04 Jan 2005, 18:11
Location: Sweden

Post by RolandM »

Mr X wrote:Jag kör på Toyo Proxes T1-R. Kanondäck!! Sitter även fälgskyddslist på dom om det finns någon i närheten som kör bilen väldigt nära trottoarkanter.. :wink:
Bra grepp, men precis som GoodYear så har de något högt rullmotstånd.
Hälsar
Roland Mabo, Solna
*
Mégane II Touring 1,6 16V Elegance -04
Jim
Posts: 5
Joined: 16 May 2006, 17:01

Re: Däcktrycksövervakning

Post by Jim »

OK, va bra! Tack för svaret.
Tony wrote:
Jim wrote:Hänger på tråden med en tilläggsfråga:

Behöver också snart byta sommardäck på Lagunan (225/45 R17), kan man köpa vilket märke som helst och ändå använda de gamla ventilerna för övervakning av däckstrycket?

Nu sitter det Continental SportContact på och de kostar i alla fall 1500kr/st, tänkte ev prova något annat märke.

Jimmie Adamsson - Karlskrona
ventilerna sitter fast i fälgen och så länge du inte byter fälg eller förstör övervakningen när du skiftar däck kan du ha vilket däck som helst i den dimensionen...jag köpte falken däck nyligen men jag har inte testat dom ännu..ca 1000kr kostar dom....
Doctah
Posts: 3
Joined: 12 Apr 2005, 13:43
Location: Sweden

Post by Doctah »

Nu har jag beställt mina nya däck. Det blev Michelin Pilot Primacy med fälgskydd, återkommer med kommentarer.
Renault Laguna 2.0T Classe Affaire -03
Post Reply