E85 konvertering, R19 16V -92 (Flexitune)

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
mikke
Posts: 52
Joined: 04 Jul 2006, 07:21
Location: Lysekil/Trollhättan
Contact:

E85 konvertering, R19 16V -92 (Flexitune)

Post by mikke »

Hej.

Funderar på och koppla in flexitune på bilen så jag kan köra etanol när jag vill och bensin när jag vill.
www.flexitune.se

Vet ni något om detta och komemr det funka på bilen?

Hur mycket effekt ger detta tror ni?

All hjälp tas tacksamt emot!


// MICKE
MIKKE
16V@Garaget
---
Fotograferar bilar & designar/kodar hemsidor. Intresserad? Kontakta mig!
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Du har väl en multipoint insprutning i din kärra? I så fall funkar nog inte flexitune.

För övrigt innebär väl etanolkonvertering:
- Registreringsbesiktning
- Högre effekt
- Högre förbrukning
- Kraftigt ökad värme i motorn
- Svåra kallstarter (under +5 grader)

Etanol i all ära... men det kommer inte att vara ett framtidsbränsle så länge. Produktionstaket kommer att nås alltför snabbt.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
mikke
Posts: 52
Joined: 04 Jul 2006, 07:21
Location: Lysekil/Trollhättan
Contact:

Post by mikke »

Finns många Multipoint motorer som kan ha det vad jag vet.

Regbes e sk*t samma, det går o fuska sig igenom. Men däremot så e jag lite skeptiskt över ökad motorvärme. Bilen blir varm som det är typ.

Mer tankar tack!
MIKKE
16V@Garaget
---
Fotograferar bilar & designar/kodar hemsidor. Intresserad? Kontakta mig!
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Man kan utan ändringar köra60% E85 o rästen bensin.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Precis!

De flesta Renaulter kan redan köras på Etanol. De nya på 100% med lite lite pill.. Andra med lagom inblandning utan pill.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

"Lånade" lite info från Renaultägare som har alkohol i bilen... Själv kör jag 50 % diesel och 50 % bensin ;-) Gissa hur det går till.

Bilmodell / år / motor / insprutning / modifierat bilen / procent E85 i tanken

Renault Clio/1991/1,2/Insprutning Monopoint/Nej/55%
Renault Clio/1992/1,4rt/Insprutning Monopoint/Nej/100%
Renault Clio II/2000/1,4i 8v/Insprutning Multipoint/Nej/100%
Renault Espace/1992/V6/Insprutning Multipoint/Ja, BTR från Ford OHC/60%
Renault Espace/1996/2,2/Insprutning Multipoint/Nej/35%
Renault Espace/2004/2,2T/Insprutning Multipoint/Nej/100%
Renault Laguna/1994/2,0 8V/Insprutning Multipoint/Nej/50%
Renault Laguna/2003/2,0 16v/Insprutning Multipoint/Nej/50%
Renault Laguna/2004/2,0 Turbo/Insprutning Multipoint/Nej/100%
Renault Megane/1997/F3R/Insprutning Multipoint Siemens/Ja, Seriekopplad ställbar btr/100%
Renault Megane Scénic/1998/2.0 liters F3R/Insprutning Multipoint/Nej/100%
Renault Megane Scénic /1999/K7M (1,6 l)/Insprutning Multipoint/Ja,BTR + NTC-motstånd i serie med orginal-tempgivaren. "NTC-motståndet har artikelnr: 60-260-17 på ELFA. Kopplas förbi efter start"/100%
Renault Megane/2000/1,4 16v/Insprutning Multipoint/Ja, Bränsletrycksregulator (parallellt med magnetventil för bypass vid bensindrift).2,5KOhm motstånd i serie med orginal tempgivare (motståndet kortsluts av relä vid bensindrift).Förvärmningsspjäll från Saab900 (Ger 26-28Gr insugsluft)./100%
Renault Megane Kombi/2000/1,4l/Insprutning Multipoint/Nej/85%
Renault Megane/2004/1,6 16v/Insprutning Multipoint/Nej/100%
Renault R5 (Super 5)/1991/1,6l/Elektronisk förgasare/Nej/100%
Renault Twingo/1995/1,2/Insprutning Monopoint/Nej/40%

Jag skulle oroa mig mest för eventuella värmeproblemen och kallstarter.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
mikke
Posts: 52
Joined: 04 Jul 2006, 07:21
Location: Lysekil/Trollhättan
Contact:

Post by mikke »

Okej!
Reflekterade lite över att ingen R19 16V står med i listan.

Kommer jag tappa/få effekt om jag kör 50% ?

VET ni att det e OK att köra på 50% i min 1.8 16V motor eller gissar ni? :)

Åker in och tankar efter jobbet om ni ger grön flagg! :P
MIKKE
16V@Garaget
---
Fotograferar bilar & designar/kodar hemsidor. Intresserad? Kontakta mig!
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Du har en adaptiv bränsletrycksregulator. Lossa vaccumslangen och plugga den så att ingen tjuvluft paserar till insugningsröret.Då höjs bränsletrycket ca:0,3bar, viket är bra om man kör med etanol.Det behövs fetare blandning vid etanoldrift då energivärdet är sämre och det annars blir hög värmeutveckling på ventilerna.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
mikke
Posts: 52
Joined: 04 Jul 2006, 07:21
Location: Lysekil/Trollhättan
Contact:

Post by mikke »

ok, men vad händer om jag pluggar det o sedan kör med endast bensin?

Om jag lossar den så skall jag köra med 60/40 e85/bensin då eller?
MIKKE
16V@Garaget
---
Fotograferar bilar & designar/kodar hemsidor. Intresserad? Kontakta mig!
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Ytterligare info "lånad" (tack till författaren) om etanolkörning i bensinbilar.

--- Citat ---
Det är insprutningssystem MED lambdasensor som kan känna av att det skall in mer och RÄTT mängd bränsle. Gamla förgasarbilar har normalt inte den möjligheten alls!

Din motor KOMMER att gå för magert om den var rätt inställd tidigare, det KAN då ge dyra motorskador, brända avgasventiler och kanske topplockspackning, kan ge spikningar mm. Det kommer FÖRMODLIGEN att ge en klen, struttande eller....inte alls startande bil utan en massa manuell choke! (OM du nu har en sån! Annars har du verkligen skaffat dig problem ståendes där på macken med full tank odrickbar soppa...

Det KAN dra mer soppa pga att den går skitdåligt på helt fel blandning, alltså även om den är "magrare"! Det KOMMER att öka de försurande kväveoxidutsläppen när du gasar på pga den mycket hetare förbränningen med luftöverskottet, om nu bilen trots allt går frammåt.

Kolväteutsläppen kan förmodligen öka rejält de med om motorn går ojämt och misständer.

Men framförallt så är det ju ingen som helst vits att göra detta! (utan att justera bestyckningen alltså(bränslemunstycken i förgasaren)) Varken totalekonomiskt för dig eller för miljön.
--- SLUT CITAT ---

Så, om du ska testa, gör det stegvis och notera inblandningen samt hur bilen går. Tänk på startsvårigheterna. Dennis ger ett gott råd som troligen räddar ventilerna!
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Stymie wrote:Du har väl en multipoint insprutning i din kärra? I så fall funkar nog inte flexitune.

För övrigt innebär väl etanolkonvertering:
- Registreringsbesiktning
- Högre effekt
- Högre förbrukning
- Kraftigt ökad värme i motorn
- Svåra kallstarter (under +5 grader)

Etanol i all ära... men det kommer inte att vara ett framtidsbränsle så länge. Produktionstaket kommer att nås alltför snabbt.
etanol gör det inte varmare i motorn........
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Etanol ger en hetare förbränning om den går magert... Då kan man bränna ventiler. Motorn i sig blir inte varmare om kylningen fungerar rätt.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Dennis
Forumpolis
Posts: 4614
Joined: 15 Mar 2005, 17:04
Location: Ålem
Contact:

Post by Dennis »

Höjt bränsletryck = mera bränsle in = mera kylning av ventilerna.
Vissa av de gamla multipointspruten från renault har multiplisiel och addaptionell blandningskorigering som det så vackert heter.Vilket innebär att lambdasondens värde jämföres med ett förprogramerat värde i boxen. När man läser på diagnosen så är idealet 128 och öppningstiden på spridarna justeras konternuerligt för att upp rätta detta börvärde.Om man sedan slår i annan soppa så korigeras öppningstiden så att vördet förblir det samma.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
User avatar
Stymie
Posts: 3611
Joined: 24 Jul 2006, 17:54
Firstname: Albert
Surname: Sjöberg
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stymie »

Coolers! Då är det bara att tanka på med lite etanol :-) så länge bränsletrycket ökas något. Läste om en som brände ventilerna på en Megane. Därav mina kanske lite felaktiga slutsatser.

Jag har funderat på att prova lite E85 i Laguna 2.0-16V som jag har, men varit lite orolig för bieffekterna.
___
Nu: Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Stymie wrote:Etanol ger en hetare förbränning om den går magert... Då kan man bränna ventiler. Motorn i sig blir inte varmare om kylningen fungerar rätt.
ja om man kör på för lite bränlse kan man smält allt även med bensin som bränsle,nu var det ju tal om att köra på det mer allmänt ,och har man rätt bränsleblandning så blir det inte varmare med etanol än med bensin,etanol har dessutom ett lägre energivärde,så man måste pytsa in ännu mer för att få effekt och då kyler det mer...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Post Reply