Stötdämparbyte!
Moderator: Forumpolisen
Stötdämparbyte!
Har en Renault 5 TXE -90 och behöver byta stötdämpare fram. Är detta något man klarar själv om man inte är helt främmande för bilar?
Har iallafall beställt stötdämpare, fjäder, fjäderbenslagring och dammskyddssats från Mekonomen, skulle få delarna imorrn. Dock så hade dom inga fjäderspännare så det måste ordnas.
Har läst att man måste pumpa stötdämparen tills man inte hör några bubblor längre och att den sedan måste stå upprätt tills montering. Finns det något annat man ska tänka på när man utför arbetet?
Tack på förhand!
Har iallafall beställt stötdämpare, fjäder, fjäderbenslagring och dammskyddssats från Mekonomen, skulle få delarna imorrn. Dock så hade dom inga fjäderspännare så det måste ordnas.
Har läst att man måste pumpa stötdämparen tills man inte hör några bubblor längre och att den sedan måste stå upprätt tills montering. Finns det något annat man ska tänka på när man utför arbetet?
Tack på förhand!
Rikard Schoultz - Umeå
Renault 5 TXE 1.7 -90
Renault 5 TXE 1.7 -90
Det går åt h-vete med stötdämparbytet.
Det var inga som helst problem att få lös fjäderbenet och spänna fjädern. Däremot så får jag inte ut fjädern och dom övriga grejerna. Muttern vägrar lossna, vid första försöket så gick insexsnyckeln av i bulten, så det sitter kvar en bit där. Testade även att hålla i dämparn med rörtång men den får inget fäste. Har ni några tips?
Det jag behöver i dämparn är allt förutom fjäder, fjäderbenslager och dammskyddssats. Går det att köpa om jag inte får lös muttern?
Med vänlig hälsning
Rikard Schoultz
Det var inga som helst problem att få lös fjäderbenet och spänna fjädern. Däremot så får jag inte ut fjädern och dom övriga grejerna. Muttern vägrar lossna, vid första försöket så gick insexsnyckeln av i bulten, så det sitter kvar en bit där. Testade även att hålla i dämparn med rörtång men den får inget fäste. Har ni några tips?
Det jag behöver i dämparn är allt förutom fjäder, fjäderbenslager och dammskyddssats. Går det att köpa om jag inte får lös muttern?
Med vänlig hälsning
Rikard Schoultz
Rikard Schoultz - Umeå
Renault 5 TXE 1.7 -90
Renault 5 TXE 1.7 -90
har du prövat mutterdragare,den kan det funka med,den slår oftast bort sånt som man inte kan skruva förhand... eller spräcka muttern.. kapa med vinkelslip i den....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Det där är inte så lätt minns jag. Sätt toppen i ett skruvstäd. Se till att vara två personer, annars blir det för svårt att hålla i allt. En av er får justera skruvstädets tryck på toppen. På med massor av rostlösare etc... kämpa på 

___
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
Mégane E-tech Electric Iconic -22, ZOE ZE50 R135 -20, Mégane II RS -08, R19 16V Cab -93, R16TL R1156 -77, R16 R1150 -67, Celta4 -37, Prima4 -39
Förr: R20TS, R5GTS, R19TXE, Laguna, Laguna II, Grand Modus, Grand Scenic III, ZOE, Twizy 80, Kadjar.
- Stymie
- Firstname: Albert
- Surname: Sjöberg
Värme gör att saker och ting blir större... alltså kan det vara bra, men bara på rätt ställe. I annat fall blir det svårare.
___
Bilen är lagad nu, fan så skönt att bli av med det problemet. Muttern gav vika efter lite uppvärmning. På andra sidan så var det bara att dra så lossnade det. Det fjäderbenet var helt kaputt, hade gått av i två delar 
Så nu är det riktigt härligt att köra, i alla fall om man jämför med hur det var tidigare!
Tack för hjälpen och tipsen.

Så nu är det riktigt härligt att köra, i alla fall om man jämför med hur det var tidigare!
Tack för hjälpen och tipsen.
Rikard Schoultz - Umeå
Renault 5 TXE 1.7 -90
Renault 5 TXE 1.7 -90