Död Laguna -97

Allmänna diskussioner kring motorer och elektronik.

Moderator: Forumpolisen

enemy
Posts: 1
Joined: 27 Sep 2006, 19:16

Samma problem

Post by enemy »

Hej alla
Jag har råkat ut för samma problem och tycker det är häftigt att man kan få hjälp här

men jag undrar är det inne i bilen ni snackar nu som "säkringshållaren" sitter
eller är det den under huven?!?

min bil e en RXE 95 och mitt c lås funkar inte alls , med följd att jag inte heller kan starta för att inte startspårren funkar.

upptäckte dock att min ena nyckel bara blinkar til en gång när den är intryckt medan den andra blinkar kontinuerligt....

är det enda alternativet att byta "säkringshållaren"?!?!?

en sista fråg vad exakt i så fall är det för vajsing med säkringshållaren för mig veteligen så är en säkringshållare bara just en säkringshållare, så det måste vara at det är glapp nånstans mellan kabel och säkring eller är jag helt ute och turnerar?!?

//E
Enos Öhrn - Malmö
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

inne i bilen... den består av flera lager kretskort,med div genomgående stift,som det blir glapp i....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
jokre
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2005, 18:47

Post by jokre »

Jo, det är ju lite mer än "bara" en säkringshållare. Jag bytte min idag (Laguna 1) och det är en rejäl klump. Som sagt så är det kretskort och lödningar som tyvärr inte verkar stå emot tidens tand.
Jonas Reppe - Östersund
jokre
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2005, 18:47

Post by jokre »

Tänkte att jag skulle rapportera om mitt byte blev en långsiktig succé, men idag slutar nog mina äventyr med Renault Laguna. Krockade bilen rejält och det ser nog ut att bli skrotning (en inte alltför uppmärksam medtrafikant missade väjningsplikten totalt). Lite synd nu när jag började få pli på elektroniken och dessutom lärt mig modellen hyfsat. Men, man vet aldrig, det kan bli en Laguna igen. Var faktiskt riktigt nöjd. Mycket bil för de pengarna och riktigt skön att köra. Går faktiskt meka själv med den också. En bra egenskap om man inte vill hälla ut plånboken på verkstan.
Jonas Reppe - Östersund
Polacken
Posts: 71
Joined: 21 Jul 2006, 11:17

Post by Polacken »

jokre wrote:Tack Dennis! Nu är jag helt övertygad om att du har rätt (du får gärna säga "vad var det jag sa"). Jag har inte direkt haft någon anledning att tvivla på vad du säger, men idag blev jag säker på att det stämmer.

Min Laguna har ju stått några dygn på p-platsen på jobbet. I eftermiddags ville jag gärna få hem bilen till helgen och innan jag drog igång några bogseringsaktiviteter så testade jag lite i ett sista försök att få liv i bilen. Med Dennis råd i bakhuvudet så utgick jag från denna teori. Jag kollade säkringarna igen som hade koppling mot c-låset. Allt var fortfarande helt. Säkringen för c-låset sitter ju längst upp till vänster på säkringsplattan. Jag stack därför in fingrarna på vänstra delen av ovansidan på säkringsplattan och tryckte till lite lätt med fingertopparna på baksidan av säkringsboxen. Gissa vad som hände?! Immobilizer-lampan som varit död i ca 2-3 dygn började blinka igen precis som den ska. YEEEESS!!! Bilen står numera hemma i garaget (med blinkande immobilizer-lampa) och en ny elcentral/säkringsplatta är förhoppningsvis just nu är på väg med Posten. En trevlig helg känns det som...
Intressant att alla få det att funka genom att pilla med boxen eller byta den, men för mig funkar ingeting , har snart testat allt som går ..
Laguna -95 2.0 RXE
jokre
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2005, 18:47

Post by jokre »

Exakt vad är det du har testat (tror inte du varit aktiv i just denna tråd tidigare, så det kan vara bra med en liten kort resumé kring problemet samt vilka åtgärder du eller andra utfört på bilen)?

By the way, så blev min bil bedömd av verkstan efter krocken och det skulle gå på smått sanslösa 140.000 SEK att laga den! Inte illa! Verkar som att verkstan sög i ordentligt så att försäkringsbolaget skulle fatta vinken att det inte var intressant att laga den över huvud taget.

Image
Jonas Reppe - Östersund
Polacken
Posts: 71
Joined: 21 Jul 2006, 11:17

Post by Polacken »

jokre wrote:Exakt vad är det du har testat (tror inte du varit aktiv i just denna tråd tidigare, så det kan vara bra med en liten kort resumé kring problemet samt vilka åtgärder du eller andra utfört på bilen)?

By the way, så blev min bil bedömd av verkstan efter krocken och det skulle gå på smått sanslösa 140.000 SEK att laga den! Inte illa! Verkar som att verkstan sög i ordentligt så att försäkringsbolaget skulle fatta vinken att det inte var intressant att laga den över huvud taget.

Image
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=5645 <-- läs och njut...

Stackars laguna :( R.I.P
Laguna -95 2.0 RXE
jokre
Posts: 49
Joined: 13 Oct 2005, 18:47

Post by jokre »

För mig är allt det som skrivs i andra trådar en klockren och i princip exakt beskrivning av vad jag upplevde för symptom/ problem med min bil. Där var det helt klart elcentralen som var felande eftersom jag kunde rätta problemet genom att pilla på centralen samt sedermera byta ut den mot en ny. Om du bytt elcentralen mot en begagnad elcentral utan känd historik så är det heta tipset att utgå från att den också kan vara felaktig. Om inte annat har jag en ny elcentral liggandes som bara använts en vecka och bevisligen löste mina problem ;-) Plockade ur den innan bilen gick till skroten och satte tillbaka den gamla igen för att ha på lut. Man vet aldrig när man skaffar en Laguna igen...
Jonas Reppe - Östersund
Polacken
Posts: 71
Joined: 21 Jul 2006, 11:17

Post by Polacken »

behåll den så länge, kan meka lite mer med bilen först, upptäckte idag att om jag håller kvar tändningen på de sista läget, samtidigt som bilen e på så lyser instrumentpanelen som vanligt, men om jag släpper tändningen så återgår den tillbaks till den svaga belysningen , sk*t ... haha
vet inte om resten av skiten funkande men men, tror mer och mer att det är tändningen, hör dessutom något klickande efter jag släppt tändningen så bilen är på vid ljsomkopplarn, vet inteom jag är döv men det låter så, kan vara reläerna. Men skulle det vara tändningen, förstår jag inte vad den har att göra med centrallåset ...

men du, om du vill så kan skicka ner den till mig så kan jag testa om det verkligen är elcentralen ? det är bara om du vågar lita på mig ....funkar den så betalar jag givetvis, kanske kan lägga någon summa som mellanhand om du tror att jag pajar den eller nåt liknande :P
Laguna -95 2.0 RXE
Polacken
Posts: 71
Joined: 21 Jul 2006, 11:17

Post by Polacken »

Eller vad sägar du jokre ?
Laguna -95 2.0 RXE
Post Reply