Bridgestone testförare

Babbla om allt eller inget här som inte passar in någon annanstans

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Anders J
Posts: 92
Joined: 11 May 2006, 14:25
Location: Stockholm

Bridgestone testförare

Post by Anders J »

Tänkte bara tala om att jag var en av de 1000 som vann, skickade in en slogan och vilken bil jag hade. Kollade posten när jag kom hem idag hade fått en vinstlott :D

Jag får fyra Bridgestone Blizzak Nordic men måste betala för två st, kommer att kosta mig ca 2800 kr.

Det jag funderar över nu är:
Det är dubbfritt har aldrig haft det verkar läskigt!
Någon som vet om det har fått bra kritik?
Köper jag 2 nya dubbdäck istället blir det billigare!

Har funderat hur jag ska göra, behöver er hjälp vad skulle ni gjort, samt hur är det att köra dubbfritt?
Anders Jonsson
Tungelsta

-63 Dauphine nytt projekt
För länge sedan, Clio Sport -01
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Grattis! Svårt val!?! Är det mycket ishalka där du kör är ju dubbdäck att föredra. Miljömässigt sägs ju dubbfritt vara bättre. Kolla däcktest (men det har du säkert redan gjort). Har aldrig kört dubbfritt. Men, man kanske invaggas i falsk säkerhet när man kör dubbat, och drar på lite extra.
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

Nu förstår jag inte riktigt Däcken du vinnit är DUBBFRIA,menar du att du inte skall ta ut priset lr skall du köra 2st dubbade och 2 dubbfria :?: :?:
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
kmfdm
Posts: 2800
Joined: 07 Apr 2004, 11:12
Location: GBG-Sweden

Post by kmfdm »

Jag tolkade det som att Anders "vunnit" 4 dubbfria däck, men får betala för 2 st av dem. Det blir billigare för honom att köpa 2 st nya dubbdäck, och stunta i att ta ut priset.
Det smartaste kanske vore att köpa de dubbfria för 2800 kr (då får han 4 st), sedan sälja dem med förtjänst och på så sätt finansiera köpet av nya dubbade vinterdäck. Då kanske han tom får dem gratis :wink:
"Ärtans och Audreys matte"
Mmmmm...Mégane Coupé!
P. Nyström
Medlemsnr: 1193

Veritas odium paret. Favete linguis.
Not the first, not the last.
Norden
Posts: 672
Joined: 29 Jan 2003, 17:35
Firstname: Mattias
Surname: Nordenström
Location: Gnosjö (Småland)
Contact:

Post by Norden »

Har kört både dubbfritt och dubbat. Men inte är jag nå klokare för det...

Anpassa hastigheten efter väglaget gäller väl alltid, sen kan man tjata till leda om det ena och det andra.

Kör på det som du tycker känns bäst är mitt råd. Jag kommer köpa dubbfritt i år iaf.
Mattias Nordenström - Nordenström Racing
Bilar: Renault Clio 16V -92, Renault Clio 1.4 -01, BMW M3 E36 -98
Teemu
Posts: 508
Joined: 10 Dec 2005, 00:21
Location: Hallsberg

Post by Teemu »

tycker också att dubbfritt funkar bra. Kanske en fördel med dubben längre upp i landet då det största delen av vintern ändå är barmark härikring. Dessutom är ju ljudnivån lägre med dubbfria hjul. För mig att jag läst i något däcktest att på asfalt har du dessutom längre bromssträcka med dubb. Tycker mer att välj det du vill för rent funktionsmässigt tror jag inte man märker någon större skillnad.
Jag skulle nog tagit ut vinsten - 4 nya däck är ju bättre än 2st nya däck.
Åker Saab 9-3 2.0T -98 förtillfället
Teemu Kaapola - Hallsberg
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

kmfdm wrote:Jag tolkade det som att Anders "vunnit" 4 dubbfria däck, men får betala för 2 st av dem. Det blir billigare för honom att köpa 2 st nya dubbdäck, och stunta i att ta ut priset.
Det smartaste kanske vore att köpa de dubbfria för 2800 kr (då får han 4 st), sedan sälja dem med förtjänst och på så sätt finansiera köpet av nya dubbade vinterdäck. Då kanske han tom får dem gratis :wink:
Ja han får 4 och får betala för 2 om han fyller i ett formulär till våren,om han säljer däcken och köper dubbdäck,kommer han aldrig veta hur däcken är och sedan får han ljuga till våren när dom frågar.....
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
User avatar
Mathias
Forumpolis
Posts: 779
Joined: 14 Dec 2002, 19:23
Location: Rimforsa
Contact:

Post by Mathias »

Grattis! Hörde faktiskt om tävlingen på radioreklamen...

Beror ju på många faktorer vad man ska/bör välja. Vart i landet man bor avgör ju till stora delar väglaget och således även vilken sorts däck man bör välja. Personligen har jag alltid kört på dubbdäck. Även om tillfällena är ganska få när det är blixthalka och man verkligen har nytta av dubben, så är det väldans bra att de finns där. Ger en extra säkerhet (som kanske innebär att man ibland gasar lite mer än om man hade dubbfritt :twisted: På gott och ont...) :roll:
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Post Reply