R5 - 1980 - Storemartin

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
storemartin
Posts: 4
Joined: 10 Apr 2007, 23:07

R5 - 1980 - Storemartin

Post by storemartin »

Hej jag är alldeles färsk här på forumet. (10 minuter)

Jag gjorde för några år sedan den här bilen på vinst o förlust. för att se om det gick. typ ingen budget alls.. men visst gick det o besiktigad är han.

Image

har en fråga angående sänkning av den , finns det hårdare stavar att byta till?
jag har verkligen ingen koll på renå, men vill gärna lära mig mer om modellen.
den är förövrigt automat, är det ovanligt?

Det sitter opelfälgar på den. det finns ju liksom rätt gått om plats på naven att borra nya hål :D
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Halloj
Påminner om forumsregler Speciellt delen med namn och ort i signaturen
http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4134

Cool bil... såg cool ut med opelfälgarna 8) vet inte om det finns hårdare stavar..... om 5 express har stavar så kanske de passar, de borde vara hådare.

En annan fråga gissar att det är en R5 du byggt på inte en alpine 5 (A5) som det står i topicken... stämmer det?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
storemartin
Posts: 4
Joined: 10 Apr 2007, 23:07

Post by storemartin »

ajdå. det stod A5 på huven. det trodde jag var Automat.

vad är skillnaden?

Det har väl inget med Ranault Alpine att göra? orolig ju...
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

A = alpine. på svenska bilar så satt stripes från Alpine på standard R5 TS. Men i verkligheten har Alpinen b.la. Starkare vxl låda samt motor med crossflowtopp. fanns både med turbo och förgasare. Denna modellen såldes inte i sverige.
JAg ändrar ditt A till ett R :D
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
storemartin
Posts: 4
Joined: 10 Apr 2007, 23:07

Post by storemartin »

tack!

är automatlådan ovanlig? tänkte trimma 1400:n lite, men jag vill inte haverera automatlådan om det inte finns fler att få tag i..
Martin Sköld
Jönköping
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Att ha en med automat är ovanligt. Vet dock inte vilken låda som sitter i en femma men är antagligen samma som på någen annan renault (kanske r12). Finns kanske någon annan som vet mer?
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
storemartin
Posts: 4
Joined: 10 Apr 2007, 23:07

Post by storemartin »

jag har bilden av att autlådor är sega, men den här är rapp som inget annat! varvar gött, slänger i växlarna snabbt.
..o när jag släpper gasen låter systemet som en trumpet, för jag har ingen bakre burk.. :D
Martin Sköld
Jönköping
Post Reply