Utrustningskod R8

Renaulter 25 år eller äldre.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Jobsen

Utrustningskod R8

Post by Jobsen »

Jag har så länge jag har varit ägare till min R8- 64 funderat på vad mitt "utrustningsnummer" står för.
Numret finns på chassiskylten som sitter i bagageutrymmet, numret är 13.
Är det någon som vet vad det numret innebär så skulle jag vara tacksam för svar.

// Erik Borlänge
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Jag har ingen översättningnyckel, men skulle gissa att det betyder...
- Kraftigare värmepaket
- Hjulupphängning avset för dåligväg.
-Sedan var väl sverige tidiga med större yta med reflex riktat bakåt. Samt blinkers på separat lampa.Men det hade väl 8'n redan.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
Jobsen

Post by Jobsen »

Dennis wrote:Jag har ingen översättningnyckel, men skulle gissa att det betyder...
- Kraftigare värmepaket
- Hjulupphängning avset för dåligväg.
-Sedan var väl sverige tidiga med större yta med reflex riktat bakåt. Samt blinkers på separat lampa.Men det hade väl 8'n redan.
Reflexerna ser ut att dom är ditskruvade när den kom till sverige och blinkers och parkeringslampan är i samma sockel. Vet du var man kan få ta i en översättningstabell?
Dennis
Forumpolis

Post by Dennis »

Kan kanske stå i infon i början av reservdelskatalogerna.
Besök gärna min hemsida!
http://www.renault-service.se
Annonymus Diskretus Mekaretorp som många andra!!
Men trevligare med
Dennis Håkansson Ålem
mange
Forumpolis

Post by mange »

halloj

Var sitter denna skylt? kan det betyda att du har en A och inte en major (har för mig att din bil var av den astuffa snikmodellen som kom -64)

Påminner om forumets regler förnamn - efternamn och ort skall finnas i signaturen.
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Jobsen

Post by Jobsen »

mange wrote:halloj

Var sitter denna skylt? kan det betyda att du har en A och inte en major (har för mig att din bil var av den astuffa snikmodellen som kom -64)

Påminner om forumets regler förnamn - efternamn och ort skall finnas i signaturen.
Det är stansat på samma plåt som chassinumret som sitter på "torpeden".
Den ovala plåten om jag inte missminner mig.
Nja.. jag vet inte vad det är med ingen "A" och Major, en vanlig DL. Vad det nu innebär.

Chassinr
(13)
Nå annat nummer
Erik Jobs Borlänge R8 -64 bla
mange
Forumpolis

Post by mange »

Justja DL heter den... ska kolla på min vad det står där
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Jobsen

Post by Jobsen »

mange wrote:Justja DL heter den... ska kolla på min vad det står där
Jag hörde med Far och på hans Dauphine Gordini står det "10".
Jag har inte sett att det står nåt i nån instrukionsbok el verkstadshandbok
men jag kan ju ha missat det.

/
Erik Jobs Borlänge R8 -64 bla
Mathias
Forumpolis

Post by Mathias »

Sent inlägg :shock: Men iaf... Utrustningskoderna är ju specifika för olika modeller (Dauphine, R8, R10 mfl...) och för ett visst land. Men de brukar gå att hitta längst fram i reservdelskatalogen.

Tex i min katalog för R10 är de svenska beteckningarna 42, 241, 242 och 245. Allt beroende på årsmodell och förändringar i utförande pga detta.

För övrigt är det väl annan utrustning i form av bakre reflexer som ni skriver (de inbyggda i bakljusen var ej e-märkta då), samt vissa hade sidoblinkers på skärmen, andra modeller "franska" positionsljus istället. Sedan hade ju svenska bilar bättre värmepaket, den s.k. Canadavärmen. Usa hade ju ännu mer krav, där skulle det tex vara sidoreflexer på bakskärmarna, varningsblinkers och runda strålkastare, seal beam. Därför hade R10 i Usa-utförande kvar den gamla fronten ända till slutet. Lite kuriosa vid sidan av... :wink:

Min Dauphine har utrustningskoden 15 (årsmodell -65), de ännu senare Doffarna hade 42 enligt katalogen, precis som tidiga R10...
Mathias Asp - Rimforsa | Medlem #709
Dauphine Gordini -65, R8 Major -65, R10 Major -67, R10 -68 | http://www.r10-siten.com |
Post Reply