Megane tar in vatten på passagerarsidan - HJÄÄÄÄLP!!

Frågor och svar om du har problem eller lösningar på problem.

Moderator: Forumpolisen

Post Reply
Problemchild
Posts: 1
Joined: 21 Jul 2007, 12:28

Megane tar in vatten på passagerarsidan - HJÄÄÄÄLP!!

Post by Problemchild »

Hej!
Köpte en ny Megane Touring 2.0 år 2005 (garantin har precis gått ut..). Har i stort sätt fungerar bra, trots en mängd småfel. Det senaste känns dock inte som ett "småfel". Upptäckte att den rann, strilade och droppade in vatten till vänster vid passagerarsidan, under instrumentpanelen. Gick en tid och lämnande för tre dagar in den hos Volvo. Serviceteknikern rensade torkar/spolar-diket från löv, barr och annan sk*t. Härligt - fixat tänkte jag! FEL! Märkte direkt vid hemfärden från Volvo att det fortfarande rann vatten. Dessutom drog jag undan textilmattan (dyngsur) och hittade diverse skummaterial som var fullständigt dränkta. Tog bort en plastkåpa och såg att det droppar från under klimatanläggningen. Vad är felet, hur mycket kommer det att kosta och hur kan detta åtgärdas. Känner någon igen problemet?

Tack, hoppas att någon svarar!

/Adam
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

kan vara limningen av rutan som roboten slarvat med om man har otur,men det borde märkts tidigare...
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
joda
Posts: 1
Joined: 23 Jul 2007, 12:40
Location: Farsta

Post by joda »

Jag har precis samma problem i min Megane. Är inte helt säker men jag tror det är kondensvatten pga stopp i dräneringsröret från ACn.

Men om någon annan känner till problemet skulle jag uppskatta all hjälp jag kan få.
Blackbird
Posts: 8
Joined: 24 Oct 2006, 21:48
Location: Smedjebacken

Post by Blackbird »

Kan mycket väl vara kondensvatten från AC:n.
Hade det problemet med min Clio tidigare i somras.
Blåste rent dräneringen med tryckluft sen blev det bra.
_____________________________
Clio 1.4 02:a
Joakim Pettersson
Smedjebacken (södra Dalarna)
Chris72
Posts: 1
Joined: 27 Apr 2007, 21:14
Location: Malmö

Har liknande problem - vatten i förardörren Megane Touring

Post by Chris72 »

Jag kör en Megane II Touring -06 och har upptäckt att det samlas vatten i det stora, öppna förvaringsfacket i förardörren.
Först trodde jag att det var mitt eget fel. Det har ju regnat en del och har kanske haft dörren öppen några sekunder för länge när jag klivit ur, men så är det inte.
Om det regnat på natten så hittar jag vatten i dörrfacket på morgonen. Dörrsidan är torr.

Hoppas någon har felsökningstips eller en lösning. Jag kommer att kolla med Bilia om jag inte hittar felet själv. Det måste ju fixas annars sitter man där med möglig inredning till slut.
User avatar
Steel
Posts: 301
Joined: 06 Apr 2005, 20:01
Location: Alingsås

Re: Har liknande problem - vatten i förardörren Megane Touri

Post by Steel »

Chris72 wrote:Jag kör en Megane II Touring -06 och har upptäckt att det samlas vatten i det stora, öppna förvaringsfacket i förardörren.
Först trodde jag att det var mitt eget fel. Det har ju regnat en del och har kanske haft dörren öppen några sekunder för länge när jag klivit ur, men så är det inte.
Om det regnat på natten så hittar jag vatten i dörrfacket på morgonen. Dörrsidan är torr.

Hoppas någon har felsökningstips eller en lösning. Jag kommer att kolla med Bilia om jag inte hittar felet själv. Det måste ju fixas annars sitter man där med möglig inredning till slut.
Vissa bilar har detta problemet, vattnet kommer in bakom högtalaren och måste tätas.
Har du garanti kvar så fixar Bilia det.
Johan Stål / Alingsås #1454
Renault Mégane III 1.5 DCI 110hkr
User avatar
Tony
Forumpolis
Posts: 8468
Joined: 12 Jan 2003, 19:40
Location: Timmernabben

Post by Tony »

joda wrote:Jag har precis samma problem i min Megane. Är inte helt säker men jag tror det är kondensvatten pga stopp i dräneringsröret från ACn.

Men om någon annan känner till problemet skulle jag uppskatta all hjälp jag kan få.
JODA läs här tack... http://forum.clubrenaultsverige.com/vie ... php?t=4134
Tony petersson ,Megane 2,0 16v coupé "maxi" -96, Megane 2,0 16v Sport Hatcback -98, Laguna 1,9dci touring-02 X 2st

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
mogglin
Posts: 4
Joined: 08 Oct 2007, 20:54
Location: Stockholm

dörrfacket... fortsättning

Post by mogglin »

Hej! Jag har haft samma problem med dörrfacket, på min Megane II -04 Bilia har fixat det efter många om och men. Nu två år senare har det börjat regna in på passagerarsidan. Garantin har gått ut, så jag undrar var ska jag täta för att få det att sluta? Någon som är bekant med proceduren?
Morgan Lindström
rscliosport
Posts: 361
Joined: 27 Dec 2006, 20:26
Location: färentuna (ekerö komun)

Post by rscliosport »

jag e bekant med metoden att täta dörrsidor... ta bort dörr sidan e krongligt på megane II men när du har fått bort den så lägg den på köksbordet å ladda limpistolen 8) ..... sen går det en limskarv mitt på dörrsidan (på baksidan ) som separerar dörrfack och klädsel där e det en limmskarv som man ska limma på eller smeta in med sillicon eller nått annar bra som hällst inte luktar sk*t i 2 veckor sen e det bara att skruva ihopp å köra ut.. lycka till
emil öberg
clio sport 01
r19 txe 96
crs 1867
Post Reply