Clio Sport - 2001 - Jolle_pborn

Berätta om ditt bilprojekt eller renovering. Endast Renaultbilar.

Moderator: Forumpolisen

User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Igår åkte dessa på:
Image

Passade även på att fila lite i hålet så man kan få lite mer negativ camber. Efter lite beräkningar så skulle cambern hamna på -2,5 grader. Och efter dagen framvagnsinställning blev det -2,45 grader 8) Flyt eller skicklighet? Bestäm ni :lol: Toe ställdes till +0,1 för att slita lagom jämt samt få den lite stabil rakt fram. Tyvärr kanske man tappar lite i "turn in" men dom sa att det inte skulle märkas speciellt mycket.

Kanske skickar upp någon bild om tid finnes!
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

I Måndagskvällen åkta jag och en kompis ner till Kinnekulle för att på Tisdagen ha en heldag på banan. Det var Bertil Hedlund som hade lånat banan för dagen och alla var välkommna. Det bästa var att han hade suttit en max gräns på bilar 50st och detta gjorde susen! Open pitlane hela dagen så man fick köra enormt mycket.
Detta var första gången jag skulle testa nya setupen med nya fjädrar och negativ camber, och vilken skillnad också! Betydligt mindre krängningar och lungnare vid inbromsningar. En hel del bilar fick lov att flytta sig när clion kom farande i böjarna :lol: Kanske inte behöver tillägga att jag var den enda renaulter för dagen :wink:

Min och kompisens bilar på kvällen innan:
Image
Clion dansar i böjarna:
Image
Image
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
Ricki
Posts: 108
Joined: 11 Jul 2006, 12:17
Location: Uppsala

Post by Ricki »

Ser ju så jäkla kul ut att köra fort med clio. Önskar jag hade mer motor så det fanns någon mening med att fixa under huvet oxå.
Rickard Löfqvist - Uppsala
Nu: Zoe Icon 109hk -18
Förr: Clio 1.2 -02
User avatar
Falk
Posts: 1091
Joined: 29 Apr 2003, 22:33
Location: Bromma
Contact:

Post by Falk »

Sorry, lite OT i den här tråden... :roll:
Ricki wrote:Ser ju så jäkla kul ut att köra fort med clio. Önskar jag hade mer motor så det fanns någon mening med att fixa under huvet oxå.
Jag har vid flera tillfällen sett Clio 1,2(?) hyrbilar på licenskurser och vanlig provapå-åkning. Måste säga att de går riktigt bra. De som kör dessa brukar ha ett leende som går från öra till öra. Det är superkul att köra bana även med en vanlig Clio. :D

Effekt är faktiskt inte allt.
Lasse Falk - Bromma
Image
Kör Renault 13

http://www.rejsa.nu
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Ricki wrote:Önskar jag hade mer motor...
Som Falk skrev behöver man verkligen inte ha mycket effekt för att ha kul på banan eller konbanan. När jag har vart runt på bankörningar så har jag själv blivit omkörd av bilar med betydligt mindre samt kört om andra med mer motor än en själv. Det är ju kurvhastigheten som är det viktiga, ju fortare man kommer ut ur en kurva ju mindre effekt behöver man han mellan dom.

Det tråkiga ibland när man har betydligt mindre effekt fast man har snabbare varvtid är att många vägrar släppa om på rakorna :cry:
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
Jolle_Pborn
Posts: 650
Joined: 04 Oct 2005, 11:23
Location: Köping
Contact:

Post by Jolle_Pborn »

Hemkommen efter två blöta dagar på Gelleråsen. Detta var första gången jag fick testa clion på blöt bana och det gick väldigt bra. Man har en fördel med fwd, låg vikt och litte effekt. Så många bilar var tvungen att vika åt sidan när shoppingbilen snabbt dök upp i backspegeln.

Fick bla. ett riktigt roligt pass på Söndagen då jag hamnade bakom en BMW M3 E46. Under 20 min höll jag mig strax bakom han, det var väl på rakan som han försvann men under de kurviga partierna tog jag in lite. Han måste vart lite snopen :D Sen hur det hade gått om det var torrt ute är en annan sak :roll: :lol:

Ja hann med ca 150 varv totalt så körtid var det gott om och då körde jag inte alls under fm på Lördagen. Det enda som hände var en avåkning, spännade att leka gräsklippare med en clio :? Bara att spola av bilen och ut igen och åka...

Lite bilder:
Image
Image
Image
Foto: Peter"Barbapappa"Karlsson


Image
Image
Joel Pennerborn, Köping Sporten är såld!
User avatar
fuzzion
Forumpolis
Posts: 1480
Joined: 30 Mar 2004, 18:59
Location: Norrköping
Contact:

Post by fuzzion »

Det ser jäkligt skoj ut!
Jag hade verkligen sett fram emot denna träff men fick ställa in pga. feber :cry:
Johan Nilsson

Mégane Coupé 2,0 16v -97
Mégane II Touring Dynamique 1,6 16v -09
Megane IV Sport Tourer 1,2 TCe 130 -17
User avatar
mange
Forumpolis
Posts: 4268
Joined: 21 Dec 2002, 22:20
Location: Stockholm

Post by mange »

Håller med ser grymt skoj ut...men vad är en dans på slottet 8)
Magnus Janard - Segeltorp #561
Åker Modus till vardags, och 5 GTT, doffe, CV, R8 på sommaren. Bygger Race 4CV samt renoverar R8 Gordini.
Image
Post Reply